Tuotantotalouden diplomi-insinööri Jussi Piri: teknologian tajua tarvitaan markkinointitoimistossakin

Jussi Piri

Tuotantotalouden opinnot LUTilla viitoittivat Jussi Pirin matkan markkinointitoimisto Wörksin toimitusjohtajaksi. Jussi muistelee opintovuosiaan erityisellä lämmöllä.

"Pystyin opiskelemaan LUTissa monia eri asioita. Meillä oli hyvä opiskelijaporukka, jonka kanssa edelleen nähdään, vaikka liian harvoin. Löysin LUTilta vaimonikin", Jussi kertoo.

Keravalaistaustainen Jussi valitsi Lappeenrannan ja tuotantotalouden koulutusohjelman kahdesta syystä: opinnoissa oli siihen aikaan valittavana kansainvälisten asioiden toimintojen linja ja koska opiskelua esittelevä tiimi (nykyisin Abitiimi) oli niin hyvä.

"Tiimin esitys synnytti kimmokkeen selvittää, mitä kaikkea Lappeenrannassa on", Jussi muistaa.

Hyvät ja halvat asunnot, vilkas opiskelijaelämä ja maanläheinen tunnelma kampuksella. Mainoslauseet kävivät toteen Jussin aloittaessa opintonsa Skinnarilassa vuonna 1998. Kansainvälisiin asioihin pääsi perehtymään kurssien lisäksi Iso-Britanniassa vietetyn vaihto-oppilasvuoden ja japanilaisille suunnatun tutortoiminnan myötä.

Työelämään jo opintojen aikana

LUTin tuotantotalouden koulutusohjelmassa keskitytään liiketoiminnan kehittämiseen tarkastelemalla henkilöstöön, teknologiaan ja talouteen liittyviä resursseja. Yrityksen toiminta hahmotetaan kokonaisuutena, vaikka kehitettävät osat olisivat joskus pieniäkin paloja suurista toimitusketjuista tai prosesseista.

Jussille tuotantotalouden opinnoista saatu tekniikan ja talouden laaja-alainen osaaminen on ollut hyödyksi kaikissa työtehtävissä. Mutta jos jotain saisi muuttaa, hän opiskelisi enemmän rahoitusta ja rahoitusinstrumentteja.

"Tuotantotalous on generalistin koulutusohjelma. Siinä opitaan kaikenlaisista asioista jotakin, jolloin reitti ratkaisuun hahmotetaan ja voidaan luoda useasta näkökulmasta," Jussi kiteyttää.

Diplomityönään vuonna 2004 Jussi ratkoi TeliaSoneralla portfoliohallintaa ja kehitti yritykselle läpinäkyvän johtamismallin. Sen ansiosta projektien tilanne oli avoimemmin nähtävissä, resurssit ja investoinnit fiksummin suunnattavissa.

"Tein Telialla muitakin johtamismallien ja IT-työkalujen kehittämisprojekteja sekä konsultoin tuotekehityksen ja markkinoinnin projekteja. Olin Telialla töissä opiskeluaikana ja yhteensä yli kahdeksan vuotta".

Kauneusalan kautta markkinointitoimistoon

Telekommunikaatiosta Jussi siirtyi kosmetiikan markkinointiin, niin ikään tuotantotalouden monipuolisen osaamisensa ansiosta. L'Oréalilla Jussi otti kantaa tuotantoon, logistiikkaan, pakkaussuunnitteluun ja markkinointiviestintään.

"L'Oréalilla tuotantotalous näkyi työssäni niin, että se oli liiketoiminnan kokonaishallintaa tuotannosta myyntiin. Lisäksi digitaalisen markkinoinnin murroksen kiihtyessä digitaalisten teknologioiden ymmärrys auttoi tekemään asioita eturintamassa".

Tällä hetkellä Jussi Piri on helsinkiläisen markkinointitoimisto Wörksin toimitusjohtaja ja osakas. Työssään hän pohtii, millä strategialla yritykset kasvaisivat. "Tutan" oppikirjoista saadut työkalut ovat edelleen käytössä.

"Johdon konsultoinnissa käytän esimerkiksi diagrammianalyyseja ajattelun tukena. Lisäksi on ollut hauska huomata, että LUTissa iskostettu Lean-ajattelu - silloin osana tuotantoprosesseja - toimii lähes sellaisenaan myös markkinoinnin kontekstissa. Wörks on ketteriä eli leaneja metodeja markkinoinnissa hyödyntävä yritys", Jussi kertoo.

Luovatkin alat kaipaavat tuotantotaloudellista ajattelua

Jussin mukaan tuotantotalouden osaaminen on selkeästi arvostettua työmarkkinoilla. Eritoten LUTin tutalaisten hyvän maineen hän arvelee johtuvan siitä, että LUTiin valikoituu ihmisiä, jotka ovat valmiita altistamaan itsensä uudelle asialle ja vieraalle paikkakunnalle.

"Se osoittaa ihmisessä yritteliäisyyttä ja rohkeutta, että lähtee pois tutusta ja turvallisesta. Niitä piirteitä työnantajat arvostavat".

Tähän mennessä itsekin lukuisia rekrytointeja tehneenä Jussi toivoo, että tuotantotalouden asiantuntijoita hakeutusi enemmän myös markkinoinnin alalle.

"Ylipäätään yritysten insinööritaustaiseen johtoon kaivataan enemmän ihmisiä, jotka osaavat puhua liiketaloudesta ja tekoälystä samassa lauseessa asiakkaiden, markkinointiviestinnän ja prosessien kohdalla. Yrityksiin tarvitaan rohkeita ja muutosmyönteisiä liiketoiminta-ajattelijoita".

Entä mihin asentoon johtajan oma mieli menee, kun työhaastateltavana on LUTissa opiskellut?

"En voi sille, mitään, mutta heti on pieni hengenheimolaisuus. LUTista tulee sanavalmiita ihmisiä hyvällä asenteella. Monia olen rekrytoinut", Jussi hymyilee.