Energiayhtiön perustaja Mika Anttonen ilmastokriisistä: ”Hiilinieluja voitaisiin kasvattaa Afrikassa”

St1-energia- ja polttoaineyhtiön perustaja Mika Anttonen ei usko sähköautojen tai biopolttoaineen olevan ratkaisu ilmakehässä olevan hiilidioksidipitoisuuden vähentämiseen. Maapallomme saaminen takaisin jaloilleen vaatii radikaaleja ratkaisuja, systeemitason muutosta sekä globaalia hiilipörssiä.

Ennen ilmastokriisin ratkaisujen käsittelemistä Mika Anttonen haluaa puhua sen aiheuttajista. Anttonen napauttaa, että maailmassa on aivan liikaa populaatiota.

Kuva: St1"Ihmisten määrä on kasvanut neljästä miljardista kahdeksaan. 60 prosenttia väestöstä työskentelee kuuden euron päiväpalkalla. Totta kai kaikilla on halu parantaa omaa elintasoaan, mutta se tarkoittaa aivan valtavaa luonnonvarojen kysyntää. Ei yksinkertaisesti ole olemassa tarpeeksi kaivos- ja energiateollisuutta kysyntää tyydyttämään. Perinteinen tapa ei enää toimi", Anttonen perustelee.

Populaation kasvu, tavoitteet paremmasta elintasosta sekä ilmastonmuutoksen kiihtyminen heijastuvat myös ruuantuotantoon.

"Ilmastonmuutos on koko sivilisaatiotamme uhkaava asia. Luonnon biodiversiteettiä ei voi mallintaa etukäteen. Kun ei ole pölyttäjiä, ei ole satoa. Kun ei ole satoa, ei ole ruokaakaan."

Anttosen mukaan asioita olisi mietittävä systeemisellä tasolla aivan alusta.

"Koko systeemi tarvitsee kokonaisvaltaisen muutoksen. Meidän on mietittävä asioiden elinkaarta tavaroiden suunnittelusta niiden kierrätettävyyteen asti. Se tarkoittaa teknologiaratkaisujen kehittämistä sekä materiaalien kierrättämistä."

Hiili saatava pois ilmakehästä

"Ilmakehässä on liikaa hiilidioksidia. Pariisin ilmastosopimus on aivan epärealistinen, ja maailmamme on liian riippuvainen öljystä."

Anttonen kritisoi useita ilmastotavoitteita, esimerkiksi Euroopan unionin linjaa tehdä ilmastotoimiaan ainoastaan EU-alueen sisäpuolella. Tilanteen parantamiseksi tarvittaisiin globaalisti tuoreita näkemyksiä, kuten hiilinielujen vahvistaminen sekä hiilidioksidin ottaminen ilmakehästä. Alalle tarvitaan myös paljon osaavia tekijöitä.

"Tarvitaan lisää kannustinta sekä kunnon tavoitteita ilmakehään karanneen hiilen saamiseksi takaisin maaperään. Tämä on vielä aivan lapsenkengissä, mutta näkisin tämän tulevaisuuden ratkaisuna. Nyt vain tarvitaan lisää investointeja, jotka pitäisi kymmenkertaistaa. Rahaa on, mutta ei tekijöitä".

Uusia ratkaisuja tarvitaan, sillä esimerkiksi liikenteen sähköistäminen ei ratkaise ilmastokriisiä.

"Onhan Tesla komea auto liikemiehille, mutta en oikein jaksa uskoa yrityksen tulevaisuuteen. Sähköautot ovat aivan liian kalliita tavalliselle kuluttajalle, joten koko idea vesittyy jo tässäkin. Viiden vuoden kuluttua ehkä huomataan, että sähköauto ei ollutkaan hyvä juttu. Sähköautoilla kun ei vähennetä ilmakehän hiilidioksidipitoisuutta", Anttonen sanoo.

Toimia tarvitaan EU:n ulkopuolellakin

Anttosen parannusresepteihin kuuluu konsepti, jossa fossiilisten energiayhtiöiden täytyisi maksaa hiilinieluja, jotka imevät hiilen ilmakehästä takaisin maahan.

"Globaali hiilipörssi olisi oivallinen tapa. Hiilidioksidin tuottaja maksaisi hiilidioksidin sitojalle siitä, että hiili saataisiin poistetuksi ilmakehästä".

Hiilinieluja voitaisiin kasvattaa eritoten Afrikassa. Afrikan metsittäminen suuressa mittakaavassa olisi osaratkaisu. LUTin tuotantotalouden osaamista on hyödynnetty St1:n metsittämisprojektissa.

"Voimavarat kannattaa suunnata sellaiseen maapallon paikkaan, jossa ne tuottavat ilmastonmuutoksen hidastamisen kannalta parhaan vaikutuksen", Anttonen sanoo.

"Metsittämistä pidetään huomattavana tekijänä globaalien hiilidioksidipäästöjen vähenemisen kannalta. Metsät estävät eroosiota ja ylläpitävät mikroilmastoa, joka on tärkeä osa ruoan tuotannossa. Myös paikallinen väestö sitoutuisi metsien hoitoon ja suojeluun. Suomi voisi hyvin olla malliesimerkkinä, koska metsäosaaminen on maassamme huipputasoa. Suomi on jo aktiivinen Afrikan metsähankkeessa noin 80 miljoonan euron panoksellaan".

Päästöttömät polttoaineet liikenteeseen

Anttonen uskoo myös vetyyn. Jos vedystä halutaan puhdas polttoaine, joka ei kuormita ilmakehää kasvihuonekaasuilla, se täytyy tuottaa vedestä uusiutuvalla energialla, kuten aurinkoenergialla.

Anttonen on innoissaan LUTilla kehitetystä hiilivapaasta power-to-x-teknologiasta (P2X), jota voidaan soveltaa synteettisten, fossiilisia korvaavien polttoaineiden valmistukseen. Power-to-x-teknologia muuttaa sähköä toiseen energiamuotoon – ja tarvittaessa takaisin sähköksi. Raaka-aineiksi tarvitaan hiilidioksidia ilmasta, vetyä vedestä tai typpeä ilmasta. Päästötön valmistusprosessi toteutetaan paikan päällä tuotetun aurinko- tai tuulisähkön avulla. Lopputuotteet, kuten metaani, metanoli, dimenyylieetteri ja ammoniakki ovat tunnettuja polttoaineita.

"Ilmakehän hiilidioksidista valmistettujen synteettisten polttoaineiden käyttö olisi hiilineutraalia. Silloin niistä tulisi varteenotettavia polttoaineita liikenteeseen".

Mika Anttonen on St1-energia- ja polttoaineyhtiön perustaja sekä LUT-yliopiston neuvonantajana toimivan Advisory boardin jäsen.

Juttu on editoitu ensin julkaistusta versiosta Vuorimiesyhdistyksen jäsenlehti Materiasta, lokakuu 2019: Teksti: Katarina Boijer

Katso myös: