Dekaani Sami Saarenketo LUT-yliopisto.
Julkaistu 6.11.2019
Päivitetty 11.4.2022

Times Higher Education (THE) on yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. Arvioitavat viisi osa-aluetta ovat tutkimus, viittaukset, opetus, kansainvälisyys ja rahoitus. Ranking-listaukset laaditaan kaikkiaan 13 indikaattorin perusteella.

THE:n tieteenalakohtainen ranking perustuu samoihin indikaattoreihin kuin yliopistot kokonaisuudessaan arvioiva World University Rankings 2020 -listaus, joka julkaistiin syyskuussa. Tieteenalakohtaisissa rankingeissa eri osa-alueiden painotukset kuitenkin vaihtelevat kunkin alan erityispiirteiden mukaan.

THE:n edellisessä, vuoden 2019 kauppa- ja taloustieteiden rankingissa LUT-kauppakorkeakoulu oli sijoilla 301.–400., joten sijoitus parantui merkittävästi. Rankingsijoitus on samalla LUTin historian paras, kaikki kansainväliset yliopistorankingit huomioiden.

Pisteet nousivat merkittävästi tutkimuksessa ja opetuksessa

"Oikoteitä tutkimuksen ja koulutuksen laadun parantamisessa ei ole. Olen erittäin iloinen, että pitkäjänteinen kova työmme tuottaa tulosta, ja olemme ottaneet tukevan jalansijan maailman parhaiden bisneskoulujen joukossa", sanoo Sami Saarenketo, LUT-kauppakorkeakoulun dekaani.

LUT-kauppakorkeakoulun erityinen vahvuus on edellisvuoden tapaan viittaukset tieteellisiin artikkeleihin. LUTin saamat rankingpisteet nousivat merkittävästi myös tutkimuksessa ja opetuksessa.

LUT sijoittui toiseksi rankingin seitsemän suomalaisyliopiston joukossa. Tänä vuonna THE:n kauppa- ja taloustieteiden ranking listasi 632 bisneskoulua, kun edellisvuoden lista kattoi 585. Yhteensä maailmassa on noin 16 500 yliopistotasoista bisneskoulua.

Katso lista kokonaisuudessaan: Times Higher Education World University Rankings 2020 for business & economics subjects.