Summer image
Julkaistu 21.12.2021
Päivitetty 6.5.2022

Advisory Boardin jäsenet ovat hallitusammattilainen ja innovaatiovaikuttaja Tuomo Rönkkö, St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, Sitran yliasiamies Jyrki Katainen, Ablers Oy:n toimitusjohtaja Laura Lares, Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela, FCG Finnish Consulting Group Oy:n toimitusjohtaja Mari Puoskari, OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio, Konsulttiyhtiö Gemic Oy:n osakas Sakari Tamminen ja Uniperin talousjohtaja Tiina Tuomela.

Täsmäosaamista eri aloilta

LUT-korkeakoulujen Advisory Boardin tarkoituksena on analysoida elinkeinoelämän ja yhteiskunnan tulevaisuuden muutoksia, jotka vaikuttavat LUT-korkeakoulujen koulutuksen, tutkimuksen ja TKI-toiminnan strategisiin valintoihin ja siten korkeakoulujen menestykseen pitkällä aikavälillä.

"Advisory Boardin näkökulmana on yhteiskunnallinen vaikuttavuus: miten pystymme korkeakouluina vastaamaan tulevaisuudessa entistä paremmin yhteiskunnan ja elinkeinoelämän odotuksiin", LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa summaa. "On upea ajatella, että kaikki advisoryboardilaisemme haluavat jakaa osaamistaan LUTin ja LABin kehittämiseksi ja kehittymiseksi."

Advisory Boardin jäsenet tuovat kukin vankkaa asiaosaamista omalta alaltaan.

Hallitusammattilainen ja innovaatiovaikuttaja Tuomo Rönkkö edustaa syvällistä ymmärrystä yritysten ja yliopiston toiminnasta ja tuo mukanaan vahvaa strategista osaamista. Hän on toiminut aiemmin johtotehtävissä mm. ANDRITZ, Eltelissä sekä Maintpartner Groupissa. Rönkkö on myös Advisory Boardin puheenjohtaja.

St1:n hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Mika Anttonen on tunnettu uusiutuvan energian lähettiläs. Hänen näkemyksensä ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttamisesta vahvistavat Advisory Boardin osaamista koko ihmiskuntaa koskevien muutosten syiden ja seurausten ymmärtämisessä.

Lokakuussa 2020 LUT-yliopiston Advisory Boardiin liittynyt Sitran yliasiamies Jyrki Katainen tuo osaamisensa taloudesta ja julkisesta rahoituksesta sekä näkemyksensä Suomen ja Euroopan kehityksestä. Suomen pääministerinä, valtionvarainministerinä ja Euroopan unionin komissaarinakin toiminut Katainen vahvistaa jäsenistöä erityisesti kansainvälisen vaikuttavuuden osaamisella.

Niin ikään LUTin aiemmasta Advisory Boardista jatkava OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio edustaa kokemusta rahoitusmaailmasta sekä johtamisesta. Ritakallio on työskennellyt aiemmin mm. Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtajana ja varatoimitusjohtajana, Pohjola Pankin varatoimitusjohtajana sekä OKO Osuuspankkien Keskuspankin varatoimitusjohtajana.

Laura Lares on strategiatyöhön ja dialogisovelluksiin erikoistuneen Ablers Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä. Aiemmin UPM:ssä liiketoiminnan, myynnin ja henkilöstöjohtamisen johtotehtävissä sekä Kalevala Korun toimitusjohtajana toiminut Lares tarjoaa Advisory Boardin keskusteluihin vahvan strategia- ja yrittäjyysnäkökulmansa.

"On ilo ja kunnia olla mukana Advisory Boardissa ja päästä vaikuttamaan LUT-korkeakoulujen kehitykseen", Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela kertoo. "Elinkeinoelämämme ja yhteiskuntamme ovat voimakkaassa muutoksessa, ja korkeakoulujen on suunnattava toimintaansa tehokkaasti vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Haastavassa toimintaympäristössä on myös valtavasti mahdollisuuksia, ja matkallamme kohti vastuullisempaa tulevaisuutta korkeakoulujen rooli on merkittävä."

Nummelan pitkä ura Ponssella sekä hallituksen jäsenyydet Epec Oy:ssä, Einari Vidgrén Säätiössä, Olvi-säätiössä sekä Olvi Oyj:llä ovat antaneet hänelle laajan näkemyksen kansainvälisen konsernin kasvujohtamisesta sekä valmistavasta teollisuudesta ja teknologian kehityksestä.

Uusimmassa pohjoismaisessa energiapoliittisessa yhteistyöohjelmassa linjataan, että vuosina 2022–2024 pohjoismaisen energiayhteistyön keskiössä on vihreä siirtymä. Siksi Uniperin talousjohtaja Tiina Tuomelan kokemus ja osaaminen vihreästä siirtymästä sekä energia-alasta ovat LUT-korkeakouluille erityisen arvokkaita. Tuomela on työskennellyt aiemmin mm. Fortumissa. Hänellä on myös hallitusjäsenyyksiä mm. Wärtsilässä, Teollisuuden Voimassa ja YIT:ssä.

Ympäristöasioiden sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen osaamista Advisory Boardissa kasvattaa niin ikään FCG Finnish Consulting Group Oy:n toimitusjohtaja Mari Puoskari. CGI:llä, Ekokemillä ja Pöyryllä johtotehtävissä sekä TKK:lla tutkijana toiminut Puoskari on myös entinen Vihreiden varapuheenjohtaja.

Konsulttiyhtiö Gemic Oy:n osakas ja hallituksen jäsen Sakari Tamminen tuo Advisory Boardiin osaamisensa yhteiskuntatieteiden ja tekniikan yhdistämisestä sekä strategian muodostamisesta. Tammisen täsmäosaaminen on erityisen arvokasta LUTille sen haettua yhteiskuntatieteiden koulutusvastuuta.

LUT-korkeakoulujen uuden Advisory Boardin toimikausi alkaa 1.1.2022 ja kestää vuoden. Advisory Board toimii LUT-korkeakoulujen hallitusten ja johdon neuvonantajana.