Pandemian hillintää paremmalla viestinnällä – LUT-alumnien yritys tehostaa koronatiedotusta

Oikea ja tarkoituksenmukainen tieto oikeassa paikassa on nyt kenties tärkeämpää kuin koskaan. LUT-kauppakorkeakoulun alumni Timo Virtanen johtaa verkkosivustoille analytiikkapalveluja tarjoavaa yritystä, jonka asiakkaista osa on koronakeväässä historiansa kovimmassa paikassa.

Kuvituskuva verkkosivusta


Käynnissä olevan koronaviruspandemian leviämistä voidaan hillitä tarjoamalla kansalaisille parasta mahdollista tietoa ja toimintaohjeita. Tehokkaalla viestinnällä edesautetaan myös resurssien säästämistä ihmishenkien pelastamiseksi.

Yksi keskeisimmistä tiedon ja ohjeistuksen tuottajista Suomessa on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), jonka verkkosisältöjä helsinkiläinen kasvuyritys React & Share on auttanut kehittämään jo ennen koronakriisiä.

Vuodesta 2015 toiminut yritys tarjoaa verkkosivustoille lisättäviä työkaluja palautteen keräämiseen ja tuottaa kerättyyn palautteeseen perustuvaa intuitiivista analytiikkaa. Analytiikkaa jalostetaan edelleen suosituksiksi, kuinka asiakkaiden kannattaisi kehittää verkkopalvelunsa sisältöjä.

"Autamme monenlaisia tietoa tarjoavia organisaatioita mittaamaan ja kehittämään verkkoviestinnän toimivuutta. Hieman yksinkertaistaen voisi sanoa, että autamme tunnistamaan useimmin kysytyt kysymykset ja antamaan niihin helposti löydettävät vastaukset. Ydinkysymyksiä ovat, ymmärtävätkö ja löytävätkö ihmiset hakemansa tiedon", React & Sharen toimitusjohtaja Timo Virtanen kuvailee.

Henkilökuva Timo Virtasesta

Aidon asiakaspalautteen pohjalta työstetty sisältö on arvokasta kaikissa olosuhteissa, mutta vallitsevassa kriisitilanteessa sen merkitys korostuu.

"Parhaassa tapauksessa tämä sisältökehitys säästää suoraan ihmishenkiä, kun riskiryhmäläiset tietävät mitä tehdä, sote-ammattilaiset saavat tarvitsemaansa ohjeistusta ja koronaa sairastavat saavat neuvontaa."

Virtanen jatkaa, että THL:n tapauksessa verkkosivuston liikenne on kriisin aikana yli kymmenkertaistunut ja kävijöiden jättämä palaute noin 25-kertaistunut. React & Sharen suosituksista sisältöä on muun muassa jaoteltu uudella tavalla, ja parantunut verkkoviestintä on vapauttanut kapasiteettia neuvontapuhelimesta.

"Henkilökunta työskentelee kovassa kiireessä ja paineessa. Tuottamaamme dataan ja viestinnän asiantuntemukseen perustuvat ehdotuksemme ovat auttaneet tekemään muutoksia ketterästi."

Kauppatieteilijöillä on sopiva sekoitus tieteellisyyttä ja humanismia

LUT-kauppakorkeakoulun MIMM-ohjelmasta vuonna 2013 valmistunut Virtanen kertoo ihmisten ja yhteiskunnan toiminnan olevan loputtoman kiinnostavaa. Lisäksi hän tunnustautuu jonkin asteiseksi "nörtiksi".

Virtasta kiehtovat muun muassa tekoälyn mahdollisuudet, ja hän uskoo, että heidänkin yrityksessään osa nykyisesti työstä tehdään jatkossa automatisoidusti.

"Ihmislähtöisyys ja empatian lisääminen digitaalisessa maailmassa on mielestäni tarpeellista ja tavoittelemisen arvoista, mutta siihenkin voi valjastaa teknologiaa avuksi."

Omaa polkuaan yrittäjäksi Virtanen kuvaa monen tekijän summaksi, mutta nimeää yhdeksi keskeisimmistä tarpeen tehdä ja rakennella itse.

"Mutta itse ei ole sama kuin yksin – pienessä porukassa on mukavampaa ja paremmat menestymisen mahdollisuudet."

Yrityksen neljästä perustajasta kolme on edelleen täysipäiväisesti mukana yhtiön toiminnassa, ja reilun kymmenen hengen tiimissä on muitakin LUT-taustaisia. Muistot opiskelusta ja elämästä Skinnarilassa on lämpimiä, vaikka Virtanen myöntääkin, ettei kaiken opintosisällön arvoa tuolloin ymmärtänytkään.

"Opittu tieto kypsyy päässä hyvän viinin lailla", Virtanen toteaa pilke silmäkulmassaan. Omaa käsitystään kauppatieteen osaajien erityispiirteistä hän on selvästi myös pohtinut ja kypsytellyt.

"Meillä kauppatieteilijöillä on mielestäni sopiva sekoitus tieteellisyyttä ja humanismia: monet meistä hahmottavat maailmaa ja markkinoita rakentamalla malleja, mutta niiden ei oletetakaan olevan kovin täydellisiä kuvauksia maailmasta."

Lisätietoja:

CEO & Co-founder Timo Virtanen, React & Share, timo@reactandshare.com
Kuva Timo Virtasesta: React & Share, kuvaaja Ville Jahn.