Verkostoyliopisto FITech vastaa ICT-alan osaajapulaan 150 kurssin voimalla

FITech on tuonut Suomeen uuden, joustavan tavan opiskella kursseja seitsemästä yliopistosta. Monipuolinen tarjonta ulottuu tekoälyn perusteista ICT-ammattilaisten syventäviin opintoihin. LUTin isännöimällä kurssilla ohjelmoidaan Pythonilla.

Työelämän murros tuo uusia vaatimuksia osaamisen jatkuvalle kehittämiselle. Tietotekniikka on levinnyt käytännössä kaikille työelämän alueille, ja tekoäly muuttaa monia ammatteja entisestään.

Tekniikan alan verkostoyliopisto FITechin kautta voi opiskella valikoituja kursseja seitsemän suomalaisen yliopiston tarjonnasta. Pilottikursseja on jo käynnissä, ja laajemmin opinnot on mahdollista aloittaa syyskuussa 2019.

"Koko ajan täydentyvä tarjontamme sopii hyvin työelämässä oleville, joilla on jo aikaisempia korkeakouluopintoja", kertoo FITechin ICT-alan tarjonnasta vastaava projektipäällikkö Katri Ventus.

Taitojen päivitys voi olla tarpeen esimerkiksi nykyisen tehtävänkuvan muutoksen tai työpaikan vaihdon takia. FITechin kautta on mahdollista opiskella esimerkiksi monissa ammateissa hyödyllisiä ohjelmoinnin perustaitoja.

LUTin isännöimällä ohjelmoinnin kurssilla asennetaan Python-ohjelmointiympäristö omalle koneelle. Harjoitustyönä tehdyllä ohjelmalla analysoidaan omaa sähkönkulutusdataa.

"Ohjelmistotuotannon laaja kokonaisuus voi sopia vaikkapa sairaanhoitajalle, joka suunnittelee alan vaihtoa ja työllistymistä tietotekniikan alalle, FITech-opintoja LUT-yliopistossa koordinoiva Uolevi Nikula sanoo.

ICT-alan ammattilaisille FITech tarjoaa syventäviä opintoja, joiden avulla voi päivittää alalla nopeasti vanhentuvaa osaamista sekä laajentaa sitä kokonaan uusille alueille. Syventävien opintojen teemoja ovat esimerkiksi ohjelmistojärjestelmät ja -tuotanto sekä digitalisaatio.

Tavoitteena 4 000 osaajan koulutus

Wärtsilän henkilöstöjohtaja Päivi Castrén on jäsenenä FITechin jatkuvan oppimisen työryhmässä. Hänen mukaansa huimaa vauhtia kehittyvä teknologia sekä digitaalisten ratkaisujen ja tuotteiden lisääntynyt tarve ovat luoneet paljon paineita koulutusjärjestelmälle.

"Muutoksen vauhti on kova. Pulaa on kaikenlaisista ICT-osaajista. Toiveenamme on saada jatkuvan oppimisen ratkaisuista tärkeä, yrityksen oppimisratkaisuja täydentävä opintotarjonta. Huippuosaaminen ja korkealaatuinen koulutus ovat niin yrityksille kuin Suomelle valtava kilpailuetu ja kasvun edellytys", hän sanoo.

Uolevi Nikula LUT-yliopistolta kannustaa hakeutumaan FITechin kursseille, jos ICT vähääkään kiinnostaa. Omat oppimistarpeet voi kartoittaa verkossa FiTechin big picture –työkalulla.

"Joidenkin kurssien suorittaminen vaatii hyväksytyn tentin, mutta muuten tarvitaan oikeastaan vain intoa, motivaatiota ja aikaa opiskella", Nikula kannustaa.

FITech - teknologiaosaajien sijoitus tulevaisuuteen

  • Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Aalto-yliopiston koordinoima FITech ICT -hanke toteutetaan seuraavan kolmen vuoden aikana yhteistyössä Aalto-yliopiston, Turun yliopiston, Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin sekä Lappeenrannan-Lahden, Oulun ja Tampereen yliopistokonsernien kesken.
  • Konsortion perustajajäseniä ovat lisäksi Teknologiateollisuus ry ja Tekniikan Akateemiset TEK.
  • FITechin innovaatioyhteisö, opiskelijat, tutkijat ja yritykset, tekevät yhteistyötä sen eteen, että Suomi ja yritykset saavat tekniikan ja ICT-alan huippuosaajia ja maailma innovaatioita.
  • Tekniikan alan yliopistojen tavoitteena on 4000 ICT-osaajan täydennyskoulutus.