Spring image
Julkaistu 2.2.2021
Päivitetty 1.4.2022

Yliopistot ovat jatkaneet vuoden 2021 opiskelijavalintojen valmistelua ottaen huomioon vallitsevan koronavirustilanteen. Tavoitteena on, että kevään ja kesän valintakokeet järjestetään kampuksilla tai muissa fyysisissä tiloissa. Kokeet ovat valvottuja, ja niissä noudatetaan tarkkoja turvajärjestelyjä.

Yliopistot ovat myös linjanneet, että valintaperusteisiin ei tehdä muutoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että todistuksilla ja kokeilla valittavien opiskelijoiden kiintiöt säilyvät koronatilanteen kehityksestä riippumatta ennallaan.

Vaikka kokeet pyritään järjestämään kampuksilla ja muissa fyysisissä tiloissa, yliopistot varautuvat myös siihen, että koronatilanne pahenisi oleellisesti ja viranomaismääräykset estäisivät fyysistä läsnäoloa vaativien koetilaisuuksien järjestämisen.

Hakijat saavat tiedon kokeiden toteutustavoista ennen hakuajan alkamista, viimeistään 16.3.2021.

"Hakijat voivat olla levollisin mielin ja luottaa siihen, että heille kerrotaan viimeistään maaliskuun puolivälissä kaikki hakuprosessin kannalta oleelliset tiedot: miten opiskelijat valitaan eri kohteisiin ja miten pandemiatilanne mahdollisesti vaikuttaa valintakokeiden järjestämiseen. Valmistelussa otetaan huomioon tarkasti opiskelijavalintojen turvallisuus ja hakijoiden oikeusturva", toteaa Unifin opetusvararehtorien puheenjohtaja Petri Suomala.

LUT-yliopistossa kevään valintakoejärjestelyt koskettavat tekniikan alan DIA-yhteisvalinnan ja kauppatieteiden yhteisvalinnan valintakokeita, jotka järjestetään kansallisten linjausten mukaisesti.

"LUT-yliopiston tilat on viime vuoden kokemuksen perusteella todettu toimiviksi ja turvallisiksi. Kampus on iso ja yhtenäinen, mikä mahdollistaa luomaan turvallisen kokonaisuuden osallistujille", sanoo Jaana Sandström, LUTin opetuksesta vastaava vararehtori.

Sandström jatkaa, että keväällä 2020 LUTin ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteisillä kampuksilla pystyttiin järjestämään sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun valintakokeita samaan aikaan ilman ongelmia.

"Alustavat suunnitelmat valintakokeiden järjestelyjen osalta on jo olemassa. Tilajärjestelyjen lisäksi muut turvajärjestelyt kulkevat rinnalla koko ajan. Olemme pystyneet pitämään kampuksemme auki koko kuluvan lukuvuoden ajan, mikä kertoo meidän onnistuneen terveysturvallisuuden ylläpidossa", päättää Sandström.

Petri Suomala

Opetusvararehtorikokousten puheenjohtaja