Summer image
Julkaistu 10.12.2021
Päivitetty 31.3.2022

Pitkän linjan yrittäjä Teemu Aho lahjoittaa 100 000 euroa LUT-yliopistolle. Hän on tukenut LUTia kaikissa kolmessa varainkeruukampanjassa yhteensä 650 000 eurolla. Se tekee Ahosta kumulatiivisesti suurimman yksityishenkilölahjoittajan.

"Olen seurannut ylpeänä LUTin menestystä, ennakkoluulotonta toimintaa ja rohkeaa asennetta. Toivon, että lahjoituksen voimin syntyisi entistäkin tiuhemmin uusia startupien menestystarinoita. Potentiaalia on nähtyä enemmän", Teemu Aho kertoo.

Aho on työskennellyt 1970- ja 1980-luvulla LUT-yliopiston laskentatoimen lehtorina, professorina ja osaston johtajana ennen ryhtymistään täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Hän vaikuttaa edelleen yliopiston dosenttina.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

"Lahjoitukseni ovat ikään kuin kalavelkojen maksua: olen saanut elämäni aikana LUTilta paljon. Juuri nyt on sopiva hetki lahjoittaa, koska lahjoituksen päälle tulee merkittävä määrä valtion vastinrahaa", Aho jatkaa.

"Teemu Ahon tuki LUT-yliopistolle on aivan poikkeuksellista. En voi kyllin kiittää pitkäaikaista tukijaamme ja puolestapuhujaamme hänen merkittävästä panoksestaan yliopiston tulevaisuuden hyväksi", rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.