Strateginen johtaminen yrityksessä -ohjelma
Julkaistu 26.8.2022
Päivitetty 15.6.2023

Digitaalinen murros vaikuttaa kiihtyvällä tahdilla tapoihin, joilla yritykset tarjoavat tuotteitaan ja palveluitaan. Eri toimialoilla onkin jo havahduttu siihen, että digitaalisissa ympäristöissä on yksinkertaisesti pystyttävä toimimaan ja luomaan strategisia tapoja hyödyntää digiteknologiaa. Tarjolla olevaan keinovalikoimaan tartutaan kuitenkin vaihtelevasti, mikä johtuu pitkälti tiedon puutteesta.

”Digitalisaatio on luonut paljon uusia mahdollisuuksia ja menestyäkseen näitä on myös rohkeasti hyödynnettävä. Kaikki alkaa siitä, että ymmärretään, mitä nämä mahdollisuudet ovat ja mitä ne tarkoittavat käytännössä”, LUT-kauppakorkeakoulun professori Paavo Ritala kertoo.

Ritala vetää yhdessä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Joel Meron kanssa Digistrategian kulmakivet -moduulia, jossa käsitellään ajankohtaisia strategisen johtamisen ja markkinoinnin teemoja digitaalisuuden näkökulmasta. Jo toista kertaa järjestettävä koulutus käynnistyy livetapaamisella Lappeenrannassa syksyllä 2024 ja jatkuu virtuaalisesti etäopintoina kahtena päivänä.

Ostokäyttäytymisen muutos pakottaa kehittämään prosesseja

Nykytiedon valossa verkkosivuilta ja hakukoneiden kautta löytyvää tietoa hyödynnetään valintojen tekemisessä erityisesti ostoprosessin alkuvaiheessa. Yrityksen vahva digitaalinen jalanjälki mahdollistaa pääsyn harkittavien vaihtoehtojen joukkoon ja sitä kautta tärkeisiin asiakastapaamisiin ja neuvottelupöytiin.
Koska asiakkaat hakevat tietoa entistä enemmän itsenäisesti, digitaalista markkinointia tutkiva Mero peräänkuuluttaa investointeja aidon asiakasymmärryksen kerryttämiseen.

”Kaiken pitäisi perustua asiakastietoon. On omaksuttava teknologiaa, jolla kerätään dataa ja jalostettava siitä tietoa päätöksenteon tueksi. Asiakas, data ja teknologia ovat ne kolme pääkomponenttia, joiden yhteispelillä luodaan arvoa asiakkaalle, eikä paletti toimi, jos yksikin näistä puuttuu.”

Strategiaan ja innovaatioihin erikoistuneen Ritalan mukaan myös tuottavuusnäkökulma houkuttelee yrityksiä tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin. Prosessien automatisointi ja optimointi liittyvät kiinteästi digitaalisiin ratkaisuihin, jotka parantavat tehokkuutta ja vähentävät kustannuksia.

Alustatalous ja muut digistrategiaan liittyvät käsitteet tutuiksi

Digistrategian kulmakiviin tutustuminen kannattaa, sillä toiminta digitaalisissa kanavissa tai markkinoilla yhdistää monia nopeimmin kasvavia yrityksiä. Moduulin opinnoissa vahvistetaan ymmärrystä muun muassa nykyaikaisesta digimarkkinoinnista ja asiakasarvosta, datan ja teknologioiden roolista yrityksen kilpailukyvyn lähteenä, sekä ekosysteemien ja alustatalouden kasvavasta merkityksestä.

Ritalan mukaan yllättävän monet palvelut, joita sekä kuluttaja- että yritysasiakkaat käyttävät, toimivat tekoälyn ja alustatalouden pelisäännöillä. Tutuimpia esimerkkejä lienevät älypuhelinten sovellukset, jotka lisäävät yritysten saavutettavuutta ja säästävät asiakkaan resursseja parhaiden tuotteiden ja palveluiden löytämisessä.

Mero puolestaan kuvailee alustoja digitaalisen asiakasliikenteen solmukohdiksi, jotka yhä useampi valitsee suoraan sen kummemmin ajattelematta. Erityisesti kasvua havittelevat pk-yritykset hyötyvät merkittävästi alustataloudesta, mikäli yrityksen tarjoama on asiakkaita houkutteleva.

”Itsenäinen kansainvälistyminen vaatii aika suurta pääomaa ja investointeja, että saat näkyvyyttä ja perustettua jonkinlaisen läsnäolon uudella markkinalla. Alusta on monille pienyrityksille järkevä ja kustannustehokas valinta, joskaan ei ainoa vaihtoehto.”

Digistrategian määrittely on tarpeen millä tahansa toimialalla

Menestyksen edellytykset ovat olemassa, kun digistrategia nivoutuu saumattomasti yrityksen liiketoiminta- ja markkinointistrategioihin. Moduulin kautta digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tulevat kaikille tutuiksi, ja opit ovat monipuolisesti sovellettavissa mihin tahansa liiketoimintaan.

”Käsittelemme esimerkkejä eri toimialoilta, niin isoista kuin pienistä yrityksistä teollisuuden ja kuluttajaliiketoiminnan näkökulmasta. Työskentelemme myös osallistujien kokemusten parissa muun muassa harjoitustyön merkeissä, eli tarkoituksena on oppia myös toisiltamme”, Ritala sanoo.

Ota digistrategian kulmakivet haltuun ja tule mukaan, ilmoittautuminen avautuu keväällä 2024.

Strateginen johtaminen yrityksessä -ohjelma

Digistrategian kulmakivet 4 op

Tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä digitaalisen strategian ja muutosprosessin keskeisistä teemoista, mahdollisuuksista ja haasteista.