Henkilö hitsaa
Julkaistu 2.3.2022
Päivitetty 2.3.2022

Haastattelimme konetekniikan professori Aki Mikkolaa, ja listasimme sinulle viisi painavaa syytä, miksi konetekniikan opiskelu on viisas valinta.

1. Konetekniikkaa on kaikkialla – jopa lääketieteessä

Konetekniikka käsittelee kaikkea sitä, mitä elämässä tarvitsemme. Miten tuotetaan energiaa, miten liikutaan paikasta toiseen ja miten arki ylipäätään toimii.

Konetekniikasta on vaikea rajata mitään yksittäistä osa-aluetta pois. Konetekniikan avulla voidaan jopa tutkia, miten ihmisen mekaniikka toimii ja sen avulla viedä lääketiedettä eteenpäin.

2. Suomi menestyy konetekniikkaan pohjautuvalla osaamisella

Teknologiateollisuus on Suomen tärkein vientiala, ja kone- ja metalliteollisuus sen suurin toimiala: yritysten liikevaihto Suomessa on noin 34 miljardia euroa, kertoo Teknologiateollisuus ry.

Kone- ja metalliteollisuuden menestystuotteita ovat mm. risteilijät, laivojen ja voimaloiden moottorit, massa- ja paperikoneet, hissit, nosturit ja nostimet, metsä- ja maatalouskoneet sekä tietenkin kaikkien tuntemat oranssit sakset.

Tuotekehitys, kasvu sekä uusien markkinoiden, tuotteiden ja palveluiden luominen on mahdollista, kun yrityksillä on oikeanlaista osaamista ja riittävästi osaajia. Koneinsinööreille on siis kysyntää – sekä Suomessa että ulkomailla.

Opiskelija Jamie Hyneman Centerissä

3. Lähes rajattomat työllistymismahdollisuudet

Konetekniikan koulutus avaa ovet monipuolisiin tehtäviin: voit työskennellä esimerkiksi metalli- tai autoteollisuudessa mutta myös elintarviketeollisuuden, terveydenhuollon, energiantuotannon, liikenteen tai ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien toimialojen parissa.

Konetekniikan insinöörinä osaat katsoa kokonaisuuksia, mutta ymmärrät myös yksityiskohtia ja niiden merkityksen kokonaisuudelle. Suunnittelet ja valmistat erilaisia kulutustavaroita sekä teollisuudessa tarvittavia koneita ja laitteita aina älykengistä valtamerilaivoihin ja tuulivoimaloista sähkömoottoreihin. Voit myös toteuttaa nykyaikaisia robotiikkaan perustuvia automaatioratkaisuja vaikkapa kosmetiikkateollisuuteen.

Soveltuvuus alalle ei ole kiinni sukupuolesta.

4. Olet mukana rakentamassa puhtaampaa tulevaisuutta

Konetekniikalla vaikutetaan keskeisesti ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin. Esimerkiksi pelkästään sähkökoneiden ja pyörivien koneiden osuus maailman sähkönkulutuksesta on noin 45 prosenttia.

Konetekniikan avulla voimme kehittää näitä laitteita kestävämmiksi, parantaa niiden energiatehokkuutta ja vaikuttaa siihen, miten ne kuormittavat ympäristöä. Sillä on iso merkitys ympäröivälle yhteiskunnalle ja merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Konetekniikka muuttaa maailmaa.

Video: Opiskelijat ja tutkijatohtorit kertovat konetekniikan opiskelusta sekä miksi valita juuri LUT.

Jos video ei näy, voit katsoa sen YouTubesta.

5. Konetekniikka soveltaa luonnontieteitä käytäntöön

Konetekniikan opetus pohjautuu luonnontieteiden perusilmiöihin eli matematiikkaan ja fysiikkaan. Fysiikan ilmiöistä pääpaino on mekaniikassa, mikä tutkii voimia, liikettä ja niiden vuorovaikutuksia sekä tasapainoa.

Matematiikkaa ja fysiikkaa sovelletaan konetekniikassa erilaisten teknisten ongelmien ratkaisemiseen. Koneinsinöörit pohtivat esimerkiksi kulutustavaroiden, koneiden ja laitteiden valmistettavuutta, materiaalivalintoja, huollettavuutta ja niiden uudelleenkäyttöä, kun ne ovat tulleet käyttöikänsä päähän.

LUTin konetekniikan koulutuksessa painotetaan erityisesti kestävän kehityksen mukaisia tuotantotapoja ja materiaaleja – tämä on osaamista, jota työelämässä kaivataan.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.