Opiskelijoita luennolla
Julkaistu 21.3.2023
Päivitetty 21.3.2023

Noin 43 prosenttia kaikista perusopiskelijoista tulee Uudeltamaalta. Seuraavaksi eniten opiskelijoita tulee Etelä-Karjalan (n. 9 prosenttia) ohella Päijät-Hämeestä (n. 8 prosenttia) ja Kymenlaaksosta (n. 8 prosenttia).

Tekniikan opiskelijoissa eri maakuntia on edustettuna laajemmin kuin kauppatieteiden opiskelijoissa, mutta eroa selittää tekniikan ohjelmien runsaampi määrä.

Perehdytään seuraavaksi hieman tarkemmin LUTin opiskelijoiden kotimaakuntiin.

Kauppatieteiden opiskelijoista valtaosa tulee Uudeltamaalta

Korkeakoulujen kevään 2022 toisessa yhteishaussa LUT-yliopiston suomenkielisiin kandidaattiohjelmiin oli tarjolla 640 aloituspaikkaa. Paikoista 480 oli tekniikan ja 160 kauppatieteiden tutkinto-ohjelmiin.

Kauppatieteiden opiskelijoista noin 55 prosenttia tulee Uudeltamaalta, seuraavaksi eniten heitä tulee Kymenlaaksosta (n. 9 prosenttia), Päijät-Hämeestä (n. 8 prosenttia), Varsinais-Suomesta (n. 6 prosenttia), Pirkanmaalta (n. 6 prosenttia), Etelä-Savosta (n. 4 prosenttia), Pohjois-Savosta (n. 4 prosenttia) ja Etelä-Karjalasta (n. 4 prosenttia). Loput opiskelijoista tulevat muutaman prosentin osuuksilla muun muassa Pohjois-Karjalasta, Keski-Suomesta ja Pohjanmaalta.

Opiskelijoita kävelemässä yliopiston pihalla

Tekniikan opiskelijoissa enemmän eroavaisuuksia

Kaikista tekniikan opiskelijoista noin 39 prosenttia tulee Uudeltamaalta. Seuraavaksi eniten heitä tulee Etelä-Karjalasta (n. 11 prosenttia), Päijät-Hämeestä (n. 9 prosenttia), Kymenlaaksosta (n. 7 prosenttia), Varsinais-Suomesta (n. 5 prosenttia) sekä Etelä-Savosta (n. 4 prosenttia), Pohjois-Savosta (n. 4 prosenttia), Pohjois-Karjalasta (n. 4 prosenttia) ja Pirkanmaalta (n. 4 prosenttia).

Noin 1–3 prosentin osuudella opiskelijoita tulee useammasta maakunnasta, kuten Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Kanta-Hämeestä.

Lisäksi tekniikan eri koulutusohjelmien välillä on jonkin verran eroavaisuuksia opiskelijoiden kotimaakunnissa.

Luvut on laskettu kevään 2022 yhteishaussa opiskelupaikan vastaanottaneiden opiskelijoiden tietojen perusteella. Lisätietoja eri yliopistojen opiskelijoista ja heidän kotimaakunnistaan löytyy Opetushallinnon tilastopalvelu Vipusesta.

Kansainvälisiä opiskelijoita kävelemässä aurinkopaneelien ohi

Kolmannes kaikista aloittavista tutkinto-opiskelijoista ulkomaalaisia

Kun mukaan lasketaan kaikki LUTissa opintonsa aloittavat tutkinto-opiskelijat, noin joka kolmas syksyisin aloittava opiskelija tulee Suomen rajojen ulkopuolelta. Kansainvälisiä opiskelijoita saapuu LUTiin vuosittain vaihto-opiskelijoiksi sekä kansainvälisiin kandidaatti- ja maisteriohjelmiin tutkinto-opiskelijoiksi. Kaikkiaan LUT-yhteisöön kuuluu 98 eri kansallisuutta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.