Ihmisiä työskentelemässä kannettavien tietokoneiden äärellä.
Julkaistu 7.9.2022
Päivitetty 9.9.2022

Tällä sivulla

Suomalainen työelämän digitaalinen innovaatio Fast expert teams (FET) on sijoittunut kansainvälisessä kilpailussa hopeasijalle. FET eli nopeat asiantuntijaryhmät osallistui kovatasoiseen Knowledge Management and Intellectual Capital Excellence Awards -kilpailuun Italian Napolissa. Kilpailu järjestettiin European Conference on Knowledge Management (ECKM) -konferenssin yhteydessä 1.–2. syyskuuta 2022.

Fast expert teams (FET) -työskentelyllä tarkoitetaan väliaikaista asiantuntijatiimiä, joka on koottu yhteen jonkin haastavan tehtävän ratkaisemiseksi yli ammatti- ja organisaatiorajojen.

Kilpailuun jätettiin kaikkiaan kymmeniä ehdotuksia, joista yhdeksän parasta esitettiin loppukilpailussa.

Työskentelytavan tutkimuksesta ja kehityksestä on vastannut LUT-kauppakorkeakoulun tietojohtamisen professori Kirsimarja Blomqvist, joka myös esitteli innovaation kilpailutuomaristolle.

”Fast expert teams on digitaalinen organisoitumismalli ja innovatiivinen tapa organisoida yhteistyötä. Organisaation sisältä ja ulkopuolelta tulevat asiantuntijat kootaan yhteen tietyn haasteen tai tehtävän ratkaisemista varten, koska juuri heillä on tarvittavaa tietoa ja näkemystä. Työskentelyssä arvostetaan koulutuksen ja kokemuksen kerryttämää asiantuntemusta", Blomqvist kuvailee.

ECKM competition final in Naples, Italy, Kirsimarja Blomqvist

Kirsimarja Blomqvist tuomariston edessä Napolissa syyskuussa 2022.

Fast expert teams

• hyödyntää digitaalisia yhteistyöalustoja, kuten Teams, Howspace ja Solved
  • perustuu luottamukseen ja yhteisiin toimintaperiaatteisiin
  • on aktiivisesti johdettua asiantuntijayhteistyötä
  • vaatii yhteistä aikaa vain osan ajasta
  • hyödyntää erilaisia dokumentteja, valokuvia tai videoita
  • on luonteeltaan innovatiivinen ja parhaimmillaan tehtävän toimeksiantaja saa uusia ja yllättäviäkin ideoita
  • auttoi esimerkiksi koronakriisin hoidossa (linkki Aalto-yliopiston sivulle)

Työkirjasta inspiraatiota

Fast expert teams liittyy TYÖ2030-ohjelman tavoitteeseen rakentaa Suomeen maailman paras työelämä. TYÖ2030-ohjelmassa tuotetaan uudenlaisia työelämän toimintatapoja työpaikkojen, toimialojen ja asiantuntijoiden kesken.

Blomqvist on kirjoittanut TYÖ2030-ohjelman tilauksesta FET-työskentelytavasta käytännöllisen työkirjan, jota eri organisaatiot voivat hyödyntää omassa kehitystyössään.

TYÖ2030 mahdollistaa työskentelytavan kokeiluja ohjelmakauden aikana ja koordinoi saatujen tulosten ja kokemusten laajempaa levittämistä. LUT-kauppakorkeakoulu jatkaa puolestaan uusien digitaalisten yhteistyömallien tutkimusta ja kehittää FET-työskentelytapaa edelleen.

”FET on resurssiviisas tapa yhteiseen ajatteluun, ongelmanratkaisuun ja oppimiseen. Työkirja yhdistää erilaista tietoa ja osaamista sekä auttaa hyödyntämään digitaalisuutta ja tarttumaan uusiin ratkaisuihin”, TYÖ2030 ohjelmajohtaja Sanna Kulmala kiteyttää.

Toimintamallin kehittämiseen liittyy paljon tutkimus- ja kehitystyötä ja sen testaukseen on osallistunut satoja ihmisiä. Tutkimus- ja kehitystyötä on tukenut TYÖ2030-ohjelman lisäksi Business Finland ja Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

Kirsimarja Blomqvist
tietojohtamisen professori