Kukkaan puhkeava kielo
Julkaistu 28.4.2022
Päivitetty 28.4.2022

Times Higher Education (THE) on yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista. Siihen kuuluva Impact Ranking asettaa yliopistoja paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten hyvin ne edistävät YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.

LUT sijoittui tuoreessa vuoden 2022 rankingissa sijoille 101–200. Vertailussa oli mukana kaikkiaan 1 406 yliopistoa. LUT paransi sijoitustaan huimasti samaan aikaan, kun rankattujen yliopistojen kokonaismäärä kasvoi lähes 300 yliopistolla. Edellisellä kerralla LUT oli sijoilla 201–300.

"Huikeinta on, että nousimme ilmastoteoissa jo maailman yhdeksänneksi parhaaksi yliopistoksi. Tämä osoittaa, että ilmastotekoja painottava strategiamme toteutuu myös käytännössä. LUT on aidosti mukana ratkaisemassa maailman ilmastokriisiä", tutkimuksen vararehtori Jari Hämäläinen sanoo.

Yliopiston Trailblazers-strategia on Hämäläisen mukaan onnistuneesti linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Strategian toteutuminen näkyy esimerkiksi siinä, että kansainväliset opiskelijat perustelevat yliopistovalintaansa LUTin ilmastoteoilla ja yliopiston kunnianhimoista tutkimusta siteerataan yhä enemmän arvostetuissa ilmastoraporteissa. Esimerkiksi tuoreessa hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportissa siteerattiin laajasti LUTin tutkimusta ja teknologisia ratkaisuja.

LUT paransi ainoana suomalaisena yliopistona asemaansa. Rankingissa oli mukana Suomesta kahdeksan yliopistoa, joiden joukossa LUT sijoittui ensimmäiseksi. Toiseksi korkeimmat sijoitukset (301–400) saivat Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto.

Matkalla maailman sadan parhaan joukkoon

YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda 2030 sisältää 17 tavoitetta (sustainable development goals), jotka tähtäävät ihmisten, ympäristön ja talouden hyvinvoinnin edistämiseen. LUT-yliopistoa arvioitiin yhteensä seitsemän tavoitteen osalta.

LUT nousi sadan parhaan yliopiston joukkoon kolmessa SDG-tavoitteessa. Erityisen hyvin se on rankingin mukaan edistänyt yhteistyön ja kumppanuuden tavoitetta (SDG 17) sijoittuen siinä 44. sijalle. LUT paransi sijoitustaan tavoitteen kaikilla osa-alueilla ja sai parhaat mahdolliset pisteet esimerkiksi vastuullisuusraportistaan.

Yliopiston kestävyyspäällikkö Kati Koikkalainen listaa syitä LUTin menestyksen takana:

"Tähän liittyy monta tekijää: kansalliseen ja kansainväliseen päätöksentekoon vaikuttaminen, tiiviis yhteistyö sidosryhmiemme, kuten ympäristökaupunkeina tunnettujen kampuskaupunkiemme kanssa, sekä panostuksemme kestävyysosaamiseen esimerkiksi Junior University -toiminnassa ja avoimessa yliopistossa."

"Lisäksi on merkittävää, että olemme mukana kansainvälisissä kestävää kehitystä edistävissä sitoumuksissa ja verkostoissa sekä onnistuneet vastuullisuusraportointimme systemaattisessa kehittämisessä", Koikkalainen luettelee.

Kati Koikkalaisen mukaan LUT on hyvässä vauhdissa matkallaan kohti strategian toimenpideohjelmaan kirjattua tavoitetta nousta THE Impact Rankingissa 100 parhaan yliopiston joukkoon ja olla hiilinegatiivinen vuonna 2024.