LUT University Lahti campus.
Julkaistu 12.10.2022
Päivitetty 12.10.2022

Times Higher Education (THE) laittaa rankingeissaan maailman parhaita yliopistoja paremmuusjärjestykseen. Syksyisin julkaistava THE World University ranking on sen rankingeista tunnetuin ja samalla yksi maailman arvostetuimmista yliopistorankingeista.

Juuri julkaistuun THE:n vuoden 2023 yleisrankingiin osallistui huomattavasti enemmän yliopistoja kuin aikaisemmin. LUT-yliopisto oli 1 799 yliopiston vertailussa sijoilla 301–350. Viime vuonna LUT oli 1 662 osallistujan joukossa sijoilla 251–300.

Rankingissa on arvioitavana viisi osa-aluetta: tutkimus, viittaukset, opetus, kansainvälisyys ja yritysyhteistyön rahoitus. Listaukset laaditaan kaikkiaan 13 indikaattorin perusteella. LUTin erityisenä vahvuutena ovat yliopistolla tehtävä tutkimus, tieteellisten julkaisujen saamat viittaukset sekä yritysyhteistyö ja sitä kautta saatava rahoitus.

Tällä kertaa THE:n listauksessa oli mukana kymmenen suomalaista korkeakoulua, joiden joukossa LUT sijoittui upeasti jaetulle kolmannelle sijalle.

”Maailmassa on kolmisenkymmentä tuhatta yliopistoa, joista yhä useampi nousee rankingeihin mukaan. On hienoa nähdä, että meillä tehtävää tutkimusta arvostetaan kasvavan kansainvälisen tiedeyhteisön sekä tietenkin meitä rahoittavien yritysten keskuudessa”, tutkimuksesta vastaava vararehtori Jari Hämäläinen iloitsee.

Hämäläisen mukaan yliopistojen väliset erot ovat todella pieniä, jolloin muutaman pisteen heittokin vaikuttaa kokonaissijoitukseen. Tällä kertaa LUTin sijoitukseen vaikutti eniten kahden pisteen lasku viittauksissa, jotka muodostavat lähes kolmanneksen kokonaisarvosanasta. Huolimatta tiputuksesta LUTin sijoitus viittauksissa on Suomen kolmanneksi paras.

LUT on menestynyt viime aikoina hyvin myös THE:n teemakohtaisissa rankingeissa. Esimerkiksi vuoden 2022 pienten yliopistojen rankingissa LUT oli maailman 11 parhaan yliopiston joukossa. Keväällä julkaistussa THE 2022 Impact Ranking -vertailussa LUT sijoittui erinomaisesti sijoille 101–200 ollen ilmastoteoissa Suomen paras ja koko maailman yhdeksänneksi paras yliopisto.

THE:n 12.10.2022 julkaisema lista kokonaisuudessaan