Summer image
Julkaistu 25.4.2024
Päivitetty 29.4.2024

LUT-yliopisto, UPM ja ANDRITZ laajentavat yhteistyötään. Yliopistoon palkataan yhtiöiden tuella tutkimusjohtaja, jonka tarkoituksena on kehittää ja kasvattaa metsäteollisuuden ja yliopiston välistä yhteistyötä.

”Tavoitteenamme on lisätä akatemian ja teollisuuden välistä keskustelua ja tehdä aiempaa aktiivisempaa yhteistyötä alalla, joka on Suomelle kansallisestikin erittäin tärkeä”, LUT-yliopiston dekaani Mari Kallioinen-Mänttäri sanoo.

LUTilla on pitkä yhteistyö molempien yhtiöiden kanssa. Haussa olevan tutkimusjohtajan tehtävänä on kehittää yhtiöille tärkeisiin toimintoihin liittyvää tutkimusta esimerkiksi metsäteollisuuden tulevaisuuden konsepteihin ja uusien konseptien tekniikoihin liittyen.

Tutkimusjohtajan rekrytointi käynnistyi 29.4.2024 ja haku on auki 26.5. saakka. Tavoitteena on, että valittava henkilö pääsisi aloittamaan tehtävässään mahdollisimman nopeasti.

Taustalla vuosien yhteistyö

LUTissa tehdään jo ennestään tiivistä yhteistyötä sekä ANDRITZin että UPM:n kanssa. Kaikkia kolmea yhteistyökumppania yhdistää entuudestaan vahva suomalainen metsäosaaminen. Yhteistyön keskiössä on yhteinen ajatus kestävästä metsätaloudesta.

“Metsäosaamisemme on keskeisessä roolissa vihreässä ja kestävässä siirtymässä. On oleellista, että käytettävät metsävarat ja biomassavarannot hyödynnetään mahdollisimman resurssitehokkaasti”, Kallioinen-Mänttäri sanoo.

UPM:n teknologiajohtaja Petri Hakanen painottaa osaavan työvoiman merkitystä alalla.

”UPM:lle on arvokasta vauhdittaa uusien konseptien, prosessien ja osaamisen viemistä käytäntöön. Tällä yhteistyömallilla saamme aikaan merkityksellistä tutkimusta, oikeanlaista koulutusta ja alalle kaivattua osaamista”, Hakanen sanoo.

”ANDRITZilla on erinomaiset laboratoriotilat LUT-yliopiston kampuksella Lahdessa. Tällä ainutlaatuisella yhteistyöllä voimme uusien kuidutusprosessien lisäksi tutkia mahdollisuuksia sivuvirtojen hyödyntämiseen sekä uusien prosessien integrointiin sellutehtaaseen”, sanoo ANDRITZ Oy:n teknologiajohtaja Johan Engström

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Lue myös: