Summer image
Julkaistu 11.4.2022
Päivitetty 11.4.2022

Teknologiateollisuus ry lahjoittaa yhteensä neljä miljoonaa euroa yliopistoille, joilla on tekniikan alan koulutusvastuu. LUTille yhdistys lahjoittaa 900 000 euroa, mikä on lahjoituksista toiseksi suurin.

"Nyt jos koskaan on koulutuksen laatuun ja tutkimukseen investoimisen aika. Osaajapula on haitannut jo pitkään yritysten kestävää kasvua. Maailmanpolitiikan muuttuneen tilanteen vuoksi vihreän siirtymän sekä siihen liittyvän uuden osaamisen tarve on aiempaakin kriittisempää. Meidän on kansakuntana vahvistettava omia kyvykkyyksiämme. Teknologinen osaaminen ja edelläkävijyys ovat Suomi-talon peruskivi, sanoo Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Minna Helle.

Edellisen kerran Teknologiateollisuus lahjoitti LUTille 100 000 euroa viime vuonna.

Kriteereinä laatu, merkittävyys ja vaikuttavuus sekä yhteistyö

Lahjoituksen kriteereissä on hyödynnetty dataa sekä useita yliopistojen tutkimukseen, koulutukseen ja niiden vaikuttavuuteen liittyviä indikaattoreita. Ne koskevat tutkimuksen ja koulutuksen laatua, merkittävyyttä ja vaikuttavuutta, opiskelijoiden diversiteettiä ja työllistymistä sekä korkeakoulujen keskinäistä että yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä.

"Olemme halunneet kannustaa yliopistoja vastaamaan teknologia-alan osaajatarpeisiin sekä vahvistamaan tutkimusta ja yritysyhteistyötä. Tämä on huomioitu lahjoituksen kriteereissä. Muita kriteereitä ovat olleet tekniikan ja ICT:n aloilta valmistuneiden työllisyyden kehittyminen sekä naisten osuuden sekä kansainvälisten opiskelijoiden määrän kehittyminen näillä aloilla, kertoo korkeakoulupolitiikan asiantuntija Touko Apajalahti.

Varainkeruukampanja jatkuu ensi kesään saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa. Keräysaika jatkuu 30.6.2022 asti.

"Teknologiateollisuus ry:n lahjoitus on todella suuri luottamuksen osoitus koko yliopistolle ja jokaiselle luttilaiselle. Teemme joka päivä valtavasti työtä tutkimuksen ja koulutuksen laadun sekä tieteellisestä tutkimuksesta syntyvän yritystoiminnan hyväksi, joten on hienoa, että työmme huomioidaan näin upealla tavalla", LUTin rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.

Minna Helle

Varatoimitusjohtaja