LUT-yliopisto, Jamie Hyneman centerin sähkömoottoripyörä Ukkonen
Julkaistu 29.6.2022
Päivitetty 29.6.2022

LUT-yliopiston Lappeenrannan kampuksen protopaja J. Hyneman Centerissä (JHC) rakennettu sähkömoottoripyörä JHC Ukkonen on valmis radalle. Ukkonen on opiskelijatyön voimannäyte, jonka rakentamiseen on osallistunut LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoita muun muassa kone- ja sähkötekniikan, muotoilun, kuvataiteen ja kauppatieteiden aloilta.

”Ukkonen pääsee todelliseen testiin Imatralla, jossa se nähdään radalla alankomaalaisen esikuvayliopistomme Twenten sähkömoottoripyörän kanssa”, LUT-yliopiston tutkijaopettaja Markku Ikävalko sanoo.

Jo ennen viikonlopun Three Flashes -kilpailua JHC Ukkonen esittäytyy yleisölle torstaina 30.6. klo 13 Lappeenrannan lentokentällä järjestettävässä testiajossa.

JHC:llä valmistettu sähkömoottoripyörä ei suoraan sovellu yksityiskäyttöön. Pyörä on tarkoitettu prototyypiksi, jota kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Ukkonen seuraajineen tarjoaa siis lukuisille opiskelijoille mahdollisuuksia oppimiseen myös tulevina vuosina.

Imatranajon yhteydessä järjestetään Suomen suurin moottoriurheilun virtuaalitapahtuma

Imatranajon yhteydessä järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Virtual Imatranajo -pelitapahtuma. Tapahtumassa kruunataan maailman paras virtuaalinen roadracing-kuski ja ajetaan virallisen Formula 1 esports SM-Liigan finaali, joka näkyy suorana myös televisiossa. Ratkaiseva osakilpailu kisataan Imatran omalla katuradalla.

E-urheilun ohella tapahtuma tarjoaa yleisölle runsaasti viihdettä. Rennon pelaamisen lisäksi kuka tahansa voi osallistua yleisökisoihin ja kilpailla hyvistä palkinnoista.

Tapahtuman nostalgiaosiossa pääsee pelaamaan legendaarisia retropelejä ja nauttimaan videopelimusiikista. Tapahtumassa pelataan myös juhlaturnaus Pong-pelissä, joka aloitti kotivideopelien esiinmarssin 50 vuotta sitten.

LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat luoneet Imatranajo-tapahtuman yhteyteen uusia virtuaalisia moottoriurheiluelämyksiä, joita kehitetään KEDE-hankkeessa (Kohti elämyksellisempää digitaalista etätapahtumatuotantoa).

Virtuaalinen moottoriurheilu mukailee tämän päivän trendejä, kuten digitaalisuus, esteettömyys, turvallisuus ja kestävä kehitys. Toisin sanoen lähes kuka tahansa, mistä päin maailmaa tahansa, voi osallistua e-moottoriurheilukilpailuun ilman suuria investointeja ja pelkoa hengenvaarallisesta kolarista.

LUT-yliopiston tutkija ja Virtual Imatranajon tapahtumatuottaja Erno Salmela nostaa tapahtumasta esiin myös pari herkullista yksityiskohtaa.

”Tapahtumavieraiden elämyskäyrää mitataan tunnemittaussormuksilla. Lisäksi yleisölle näytetään e-urheilijoiden sykkeitä ja stressitasoja kisasuoritusten aikana”, Salmela kuvailee.

Teltoissa, ulkona ja verkossa järjestettävä Virtual Imatranajo on maksuton tapahtuma kaikille alle 18-vuotiaille ja Imatranajon lipun ostaneille täysi-ikäisille.

Virtual Imatranajo on auki seuraavasti: Pe 1.7. klo 16–19, La 2.7. klo 10–19 ja Su 3.7. klo 10–16

Lue myös: