Laivakontteja satamassa
Julkaistu 15.3.2024
Päivitetty 15.3.2024

Tässä jutussa tutustumme tuotantotalouden koulutuksiin. Missä yliopistoissa tuotantotaloutta tai siihen läheisesti kytkeytyvää alaa voi opiskella? Entä mitkä ovat yliopistojen painotukset kandidaattiohjelmissa?

Alla oleva vertailu perustuu talvella 2024 kerättyihin tietoihin, jotka löytyvät Opintopolusta sekä yliopistojen nettisivuilta.

LUT-yliopisto

Tuotantotalous yhdistää teknologista ja taloudellista ajattelua yritysten liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Opinnoissasi perehdyt siihen, miten organisaatioita voidaan uudistaa ja kehittää kestävämpään suuntaan. Opintoihin kuuluu myös tuotantotalouden yleisiä valmiuksia, kuten markkinoinnin, kustannusjohtamisen ja toimitusketjun johtamisen perusteita. Lisäksi ohjelma antaa valmiudet kehittää ja tehostaa yritysten prosesseja sekä toimintoja, suunnitella uudenlaista liiketoimintaa sekä uusia tuotteita ja palveluja. Koulutuksessa painotetaan innovaatiotoiminnan, toimitusketjujen, tuotannon, teknologian ja kustannusten johtamisen laajaa osaamista.

Englanninkielinen Industrial Engineering and Management -ohjelmassa opit ymmärtämään organisaation prosesseja, toimintamalleja ja henkilöstöä nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä. Ohjelma hyödyntää osaamisen ja hyväksi havaitut kurssisisällöt laadukkaasta suomenkielisestä tuotantotalouden koulutusohjelmasta. Opetus järjestetään LUTin Lahden kampuksella.

Englanninkielisiin ohjelmiin haetaan kevään ensimmäisessä yhteishaussa.

Kuljetuskontteja lintuperspektiivistä kuvattuna

Aalto-yliopisto

Tuotantotalouden ohjelma antaa opiskelijoille taidot ratkoa ongelmia ja luoda yrityksille arvoa ottaen huomioon kaikki yritystoiminnan kannalta olennaiset osat: teknologian, organisoinnin, asiakkaat, palvelut, tuotteet ja tuotannon. Opintojen keskiössä on tutkimuspohjainen, ilmiölähtöinen oppiminen.

Oulun yliopisto

Tuotantotaloudessa yhdistyvät teknistieteellinen osaaminen, liiketaloustieteiden menetelmien hallinta sekä ymmärrys ihmisen käyttäytymisestä. Koulutusohjelma antaa valmiudet ratkaista organisaatioiden tuotantotaloudellisia haasteita sekä esittää perusteltuja kehitysehdotuksia ja kestäviä ratkaisuja tuottavuuden, kilpailukyvyn ja työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Tampereen yliopisto

Tuotantotalouden opinnot yhdistävät tasapainoisesti tekniikkaa ja taloutta. Koulutus antaa valmiudet tunnistaa ja ymmärtää erilaisia yrityksen prosesseja kuten tuotantoon, palveluihin ja asiakkuuksiin liittyviä materiaali- ja tietovirtoja sekä analysoida niiden taloudellisia vaikutuksia. Lisäksi opinnoissa perehdytään siihen, mistä liiketoiminnan menestystekijät muodostuvat ja miten yritys voi luoda lisäarvoa asiakkailleen sekä omistajilleen, erityisesti teknologiakeskeisissä yrityksissä.

Henkilöitä palaverissa

Turun yliopisto

Tuotantotalouden koulutus sisältää laaja-alaisesti muun muassa kestävän kehityksen ja vastuullisten operaatioiden ja prosessien johtamisen, innovaatiojohtamisen sekä projektijohtamisen opintoja. Opintojen yhteydessä syvennytään erilaisten toimialojen ja organisaatioiden ominaispiirteisiin tuotantotalouden sovellusympäristöinä sekä luodaan valmiuksia toimia itsenäisesti ja ryhmässä osana työyhteisöä. Tutkinto sisältää myös perusopinnot matematiikasta, fysiikasta ja tietotekniikasta.

Vaasan yliopisto

Tuotantotalous on yksi Kestävän energian ja älykkään teknologian koulutuksen neljästä opintosuunnasta. Opintosuuntaan haetaan suoraan yhteisvalinnassa.

Tuotantotalouden opinnot keskittyvät energia-alan liiketoiminnassa ja sen johtamisessa keskeisiin osaamisalueisiin, kuten kestävään kehitykseen, tuote- ja palvelukehitykseen, energia-alan yrittäjyyteen, tuotantotoimintaan sekä tilastotieteeseen perustuvaan päätöksentekoon.

Kauppatieteiden alaan kuuluvassa tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen ohjelmassa opiskelija valitsee ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen opintosuunnakseen joko tietojärjestelmätieteen tai tuotantotalouden.

Tuotantotalouden opintojen painopisteitä ovat tuotekehitys ja laadunhallinta, tuotannonohjaus ja logistiikka sekä teknologinen kilpailukyky. Opiskelija oppii yrityksen tuotannon prosessien tehostamista, teollisen tuotannon kehittämistä kestävämmäksi ja yrityksen tuotekehityksen johtamista.

Lista eri tekniikan alojen koulutusta tarjoavista yliopistoista löytyy DIA-yhteisvalinnan sivuilta.

Video: Opiskelijat sekä tutkijaopettaja ja tutkijatohtori kertovat tuotantotalouden opiskelusta sekä miksi valita juuri LUT.

Jos video ei näy, voit katsoa sen YouTubesta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.