Julkaistu 8.6.2022
Päivitetty 24.11.2022

LUT-yliopisto on julkaissut energiaselonteon, joka luo kokonaiskuvan energiajärjestelmän kehittämiseen vaikuttavista tekijöistä. Kirjoittamiseen on osallistunut 19 oman alansa asiantuntijaa energiajärjestelmien tiedekunnasta. Tavoitteena on auttaa Suomea saavuttamaan ilmasto- ja energiastrategian tavoitteet, joista yksi on hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä.

”Yhteiskunnallinen vaikuttaminen kuuluu yliopiston tehtäviin opetuksen ja tutkimuksen lisäksi. Energiapoliittisessa keskustelussa huomio keskittyy toisinaan yksittäisiin teknologioihin, eikä metsää nähdä puilta. Selonteossa kuvataan erilaisia ratkaisuja osana laajempaa systeemistä kokonaisuutta”, LUT School of Energy Systems -tiedekunnan dekaani Olli Pyrhönen sanoo.

Selonteko on tarkoitettu kaikille energiajärjestelmän kehityssuunnista kiinnostuneille. Se on kirjoitettu selkeästi ja yleistajuisesti, joten sen sisällöstä saa riittävän käsityksen myös ilman energia-alan koulutusta.

Tuuli- ja aurinkosähkö, ydinvoima sekä biomassa keskeisissä rooleissa

Selonteon mukaan Suomen tärkeimmät energiamuodot ovat tuuli- ja aurinkosähkö, ydinvoima ja biomassa. Niiden lisäksi raportissa tarkastellaan esimerkiksi vetytaloutta, hiilidioksidin talteenottoa ja hyötykäyttöä, energian varastointia sekä energiatehokkuutta.

”Tulevaisuuden energiajärjestelmään vaikuttavat monet odotukset ja rinnakkaiset kehityssuunnat. Mahdollisuuksia on lukuisia, eivätkä ne poissulje toisiaan. Selonteon tavoitteena ei ole ohjata päätöksentekoa tiettyyn suuntaan vaan kertoa tosiasioita erilaisista ratkaisuista”, LUT-yliopiston emeritusprofessori ja energiaselonteon projektipäällikkö Timo Hyppänen kertoo.

Energiajärjestelmän kehittämisen tärkeimmät tavoitteet ovat kustannustehokkuus, toimitusvarmuus ja päästöttömyys. Ne vaikuttavat keskeisesti niin kansalliseen kilpailukykyyn kuin hyvinvointiin. Siksi energiastrategiaa ja -järjestelmiä tulee kehittää myös tulevissa hallitusohjelmissa.

“Seuraavaksi alamme koordinoida valtakunnallista yhteistyötä, jotta voimme yhdistää voimamme Suomen energiatulevaisuuden tarkassa teknis–taloudellisessa analysoinnissa. Juuri julkaisemamme selonteko on alku keskustelulle, ja toivotamme varsinkin tiedeyhteisön kommentit tervetulleiksi”, Pyrhönen jatkaa.

Kohti hiilineutraalia Suomea – LUT-yliopiston energiaselonteko

• Tieteelliseen tutkimukseen perustuva raportti
  • Selonteko tarjoaa luotettavaa tietoa erilaisista energiantuotantotavoista, energiajärjestelmän tämänhetkisestä tilasta ja tulevista kehityssuunnista.
  • Kirjoittajat ovat energiajärjestelmien eri aihepiireissä toimivia tutkijoita ja tutkimusryhmiä, jotka seuraavat, tutkivat ja kehittävät oman alansa teknisiä ratkaisuja.
  • Kommentteja, palautetta ja haastattelupyyntöjä voi lähettää osoitteeseen media@lut.fi.
  • Sähköpostimme ovat muotoa etunimi.sukunimi@lut.fi.

LUT on energiatutkimuksen johtava yliopisto

Energiaselonteon asiantuntijat

Biomassa: Tapio Ranta
Ydinvoima:  Juhani Hyvärinen