HYGCEL tutkimuksen avulla tunnistetaan uuden P2X-markkinan mukanaan tuomia arvoketjuja ja selvitetään, kuinka tulevaisuutta palveleva sähköön- ja vetyyn pohjautuva infrastruktuuri tulisi rakentaa optimaalisella tavalla Suomessa.

Ilmastonmuutoksen hillintä ja nopea teknologian kehittyminen mahdollistavat siirtymisen fossiilisista polttoaineista vihreään energiaan. Merkittävin muutostekijä on vihreän sähkön ja vedyn tuotanto.

Muutosnopeutta määrittää sääntely ja talous ja muutoksen toteutuminen edellyttää infrastruktuurin muutoksia. Toteutuksen toimien tulisi olla ennakoivia toimia oikea-aikaisesti. Projekti Hydrogen and Carbon Value Chains in Green Electrification, HYGCEL, tutkii tätä siirtymää järjestelmätasolla.

Business Finland logo

Projektin rahoitus
Business Finland

Projektin toteutusaika
1.8.2021 – 31.5.2024

Projektin tavoitteet

1. Tunnistaa uuden P2X-markkinan mukanaan tuomia arvoketjuja ja ehdottaa Suomen näkökulmasta optimaalisia vaihtoehtoja.
  2. Tutkia kuinka sähkö- ja vetypohjaista infrastruktuuria tulisi rakentaa optimaalisella tavalla Suomessa ja antaa ohjeita siihen.

Yhteistyökumppanit

Osallistuvat yliopistot

• LUT Univesity, LUT
  • Tampere University, TAU