Janne Virtanen.
Julkaistu 29.9.2021
Päivitetty 17.5.2022

1. Miksi halusit lahjoittaa LUT-yliopistolle?

Tavoitteenani on lahjoittaa vuosittain osa tuloistani hyväntekeväisyyteen. Lahtelaisena halusin tukea paikallista yliopistoa, joten LUT oli luonteva vaihtoehto.

2. Miksi tieteellinen tutkimus ja siihen perustuva koulutus ovat tärkeitä?

Tieteellinen tutkimus on luonut valtavasti hyvinvointia viimeisen 100–200 vuoden aikana. Monet itsestään selvät perusasiat, kuten internet, ovat olleet aikoinaan suuria tieteellisiä läpimurtoja. Nyt ne ovat oleellinen osa jokapäiväistä elämää.

Myös koronapandemia osoitti, kuinka paljon tiedettä tarvitaan. Rokotteet kehitettiin ennätysajassa, koska esimerkiksi mRNA-tutkimuksessa oli tehty jo pitkään hyvää pohjatyötä.

3. Mikä LUTin tutkimusaloista kiinnostaa sinua erityisesti ja miksi?

Purjeveneilijänä vesistön puhtaus on minulle tärkeää. Viime kesänä liikuimme paljon esimerkiksi Vesijärvellä ja Päijänteellä. Siksi arvostan aivan erityisesti vedenkäsittelyn sekä erotus- ja puhdistustekniikan tutkimusta. Onneksi veneilijät tyhjentävät jätevetensä nykyään satamien tyhjennyssäilöihin, eivätkä valuta sitä vesistöihin.

4. Terveisesi lahjoittamista harkitsevalle?

Jos sinulla on mahdollisuus lahjoittaa, se kannattaa ehdottomasti tehdä! Lahjoittamalla olet osa suurempaa kokonaisuutta ja teet oman osuutesi tieteen hyväksi.

Faktoja lahjoittamisesta

• Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja.
  • Vastinrahajärjestelmän ansiosta jokaisen lahjoitetun euron vaikutus voi olla 2,5-kertainen.
  • Voit vähentää yli 850 euron lahjoituksen verotuksestasi.
  • Näin lahjoitat LUT-yliopistolle