left

Olen Akseli Lehtonen, 31-vuotias digitaalisen markkinoinnin ammattilainen Helsingistä. Päädyin aikoinani hakemaan kauppakorkeakouluun, koska en oikein tiennyt mitä haluaisin tehdä “isona” ja ajattelin, että kauppakorkeakoulu tarjoaa siihen tilanteeseen sopivan geneerisen koulutuksen, josta olisi hyötyä melkein missä tahansa.

Aloitin LUTissa 2012 ja valmistuin 2020. Eli vedin niin sanotusti pitkän kaavan mukaan. Markkinoinnin pariin päädyin ehkä perheenjäsenenteni ammattien, ehkä kavereiden takia. Olin jotenkin fiksoitunut alusta alkaen siihen, että totta kai valitsen markkinoinin pääaineeksi sen enempää miettimättä, mikä minua todellisuudessa kiinnosti opiskeluaikana. Nyt varmaan valitsisin kansantaloustieteet tai rahoituksen. Mutta ei siitä sen enempää, koska jälkikäteen en ole katunut.

Hain mentoriksi nimenomaan siksi, että tiedän miltä tuntuu kun ei ole varma, mitä haluaa tai oma pääaine tuntuu vieraalta. Jopa ensimmäisessä työpaikassani mietin alan vaihtoa kunnes löysin oman paikkani. Markkinointi on laaja käsite ja voi nykypäivänä käsittää melkein mitä vain tuotekehityksestä työnantajaviestintään. Tiedän kuinka haastavaa nuorena henkilönä on yhdistää markkinoinnin laajaa teoriaa siihen konkretiaan, mitä työelämässä, usein rajatussa tehtävänimikkeessä, vaaditaan.

Tein myös urani alussa ratkaisun, että menin pieneen firmaan ainoaksi markkinoijaksi töihin ja jouduin opettelemaan monia asioita kantapään kautta itsenäisesti — ilman mentoria tai kokeneemman ammattilaisen tukea. Toisaalta tätä kokemusta en antaisi enää mistään hinnasta pois, koska nykyään itseni kehittäminen ja uteliaisuus uutta kohtaan ovat todella iskostuneet ajatteluuni ja toimintaani. En kuitenkaan panisi pahakseni, jos silloin olisin tajunnut etsia apua.

Olen aina ollut suuri strategiapelien ystävä. Nykyisessä työtehtävässäni, jossa teen sisältömarkkinointia, hakukoneoptimointia ja verkkosivujen kehitystä, koen onnistuneeni “pelillistämään” oman ammattini siten, että päivittäiset tehtäväni ovat ikään kuin siirtoja tässä työelämän strategiapelissä. Eli toisin sanoen pystyn hyvin tarkkaan mittaamaan työni vaikutuksen profit/loss tasolla. Olen tunnistanut, että työn vaikuttavuus ja konkretia on yksi suurimmista motivaattoreista itselleni. Toinen osa-alue, missä koen olevani vahva, on prosessien kehittäminen, automatisointi ja skaalautuvien pelikirjojen luominen. Olisin hyvä mentori henkilölle, jota kiinnostaa kansainväliset ohjelmistofirmat, kiertotalous, digitaalinen kasvumarkkinointi, hakukoneoptinmointi sekä markkinoinnin strateginen kehittäminen.

Opinnot LUTissa: International Marketing Management, 2020
Mentorointikieli: Suomi

right
Akseli Lehtonen
Olisin hyvä mentori henkilölle, jota kiinnostaa esimerkiksi kansainväliset ohjelmistofirmat, hakukoneoptimointi ja markkinoinnin strateginen kehittäminen.
Akseli Lehtonen
Marketing Lead, Rentle.io, Suomi