Julkaistu 22.8.2022
Päivitetty 19.9.2022
Hanna Patrikainen 2
KATI toi kipinää ja työkaluja yrittäjyyteen. Koin lähiopetuspäivillä tapahtuneen verkostoitumisen ja vertaisoppimisen ja -tuen erittäin tärkeäksi koko ohjelman ajan.
Hanna Patrikainen
Yrittäjä, Karjalan Tili- ja Isännöintikeskus Oy; KATI 15 -alumni

Hyvä johtajuus on osaamisen ja yrityksen kehittämistä määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti, jotta yritys menestyy muuttuvassa toimintaympäristössä.

”Menestyvän yrityksen tärkein voimavara on osaava ja innostunut yrittäjä. Oman osaamisen ja johtajuuden ylläpitäminen on tärkeää kilpailukyvyn sekä asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden parantamiseksi”, sanoo yrittäjä Hanna Patrikainen Karjalan Tili- ja Isännöintikeskus Oy:stä.

Lappeenrannan seudulla toimiva Karjalan Tili- ja Isännöintikeskus KITI tarjoaa asiantuntevia isännöinti- ja taloushallintopalveluja. Perheyritystä ja omaa liiketoimintaosaamistaan kehittääkseen Patrikainen suoritti LUT-yliopiston kauppatieteellisen johtamisen pitkän täydennyskoulutusohjelman eli KATI-ohjelman.

”Kaksivuotinen KATI-ohjelma täydensi kauppatieteellistä osaamistani sekä kehitti strategista ja kriittistä ajatteluani. Täydennyskoulutuksen myötä tunnistan ja osaan reagoida yrityksen tarpeisiin aiempaa kokonaisvaltaisemmin”, kertoo Patrikainen.

Patrikaisen suorittama koulutusohjelma päättyi joulukuussa 2021. Joulukuussa 2022 käynnistyvän KATI-ohjelman hakuaika on parhaillaan meneillään.

Monimuoto-opinnot suoritetaan työn ohella

75 opistopisteen laajuinen KATI-ohjelma on suunniteltu työn ohella suoritettavaksi ja toteutetaan monimuoto-opintoina. Keskeisiä teemoja ovat strateginen johtaminen, organisaation uudistuminen sekä johtamistaidot ja HRM.

”KATI toi kipinää ja työkaluja yrittäjyyteen. Koin lähiopetuspäivillä tapahtuneen verkostoitumisen ja vertaisoppimisen ja -tuen erittäin tärkeäksi koko ohjelman ajan, ja oli hienoa päästä tutustumaan erilaisista taustoista tulevien täydennyskouluttautujien osaamiseen ja vahvuusalueisiin”, Patrikainen kertoo.

Opetussisältöjä käsitellään käytännönläheisesti ja teoreettiseen perustaan tukeutuen osaavien asiantuntijoiden avulla. Käytännönläheisissä harjoitustöissä pureudutaan oman yrityksen kehitystarpeisiin.

”Harjoitustöistä on hyötyä koulutuksen jälkeenkin. Tällä hetkellä kirkastamme brändiämme ja kehitämme markkinointiamme. Brändityön pohjana käytämme KATI-ohjelman strategisen markkinoinnin opintojaksolla tekemääni harjoitustyötä”, Patrikainen kertoo.

KATI-ohjelma toimii myös väylänä KTM-tutkinnon suorittamiseen AMK- tai kandidaatin tutkinnon pohjalta. Tällä hetkellä Patrikainen suorittaa maisteriopintoja työn ohella.

Harjoitustyöt poikivat Business Finland -rahoituksen

KATI-ohjelma toi Karjalan Tili- ja Isännöintitoimistolle taloudellistakin hyötyä. Patrikainen sai Business Finlandilta rahoituksen yrityksensä digitalisaation kehittämiseen. Innovaatiorahoitushakemuksessa hän hyödynsi harjoitustöitä ja koulutuksen tuomaa osaamista.

”Rahoituksen avulla kartoitimme palveluidemme arvoa asiakkaalle sekä digitalisaation mahdollisuuksia. Saimme yli puolet asiakkaistamme sähköisten järjestelmien piiriin, mikä on mahdollistanut laadukkaamman asiakaskohtaamisen ja parantanut työntekijätyytyväisyyttä”, kertoo Patrikainen.

Patrikainen koki opiskelun antoisaksi. Työkokemuksen tuoma käytännön tietotaito auttoi kiinnittämään teoreettisen osaamisen omaan työhön.

”Suosittelen KATI-ohjelmaa jokaiselle, joka haluaa laajentaa liiketalouden osaamistaan tai suunnittelee KTM-opintoja työn ohella. Koulutusohjelmasta saa arvokasta osaamista, verkostoja ja ystäviä”, sanoo Patrikainen.

Hanna Patrikainen
Yrittäjä, Karjalan Tili- ja Isännöintikeskus Oy
KATI 15 -alumni

(Teksti: Merja Maukonen, HR-viesti 3_2022)