Summer image
Julkaistu 25.6.2019
Päivitetty 19.5.2022

LUTin opiskelijavalinnat kandidaattiohjelmiin ovat selvillä 15.7.2020. Ilman tutkinto-ohjelmien opiskelupaikkaa jäävillä on mahdollisuus ilmoittautua LUTin Highway-ohjelmaan ja opiskella valitsemansa koulutusohjelman ensimmäisen lukuvuoden opintoja.

"Joka vuosi motivoituneita nuoria jää ilman toivomaansa opiskelupaikkaa. Highway-ohjelmalla tarjoamme mahdollisuuden edistää tulevaisuuden suunnitelmia, vaikka ovi tutkinto-opiskelijaksi ei vielä auennutkaan", sanoo Jaana Sandström, LUTin koulutuksesta vastaava vararehtori.

LUT Highway -väyläohjelman hyväksytysti suorittavat voivat keväällä hakea LUT-yliopistoon tutkinto-opiskelijoiksi ilman valintakoetta. Opintojen suorittamisen lisäksi vaatimuksena on niissä menestyminen alakohtaisesti määriteltyjen kynnysehtojen mukaan.

Ilmoittautuminen Highway-ohjelmaan aukeaa 20.7.2020 klo 12.00 ja päättyy 24.7.2020 klo 12.00. Edellisvuosina kysyntä ohjelman paikoista on ollut suuri ja paikat ovat täyttyneet jopa minuuteissa. Tänä vuonna valintaperusteita on muutettu, jotta muun muassa verkkoyhteyksien laadusta mahdollisesti aiheutuvat erot eivät asettaisi hakijoita eriarvoiseen asemaan.

"Paikat ohjelmaan arvotaan kaikkien määräaikana ilmoittautuneiden kesken. Arvonta voi ehkä kuulostaa oudolta, mutta onni on siinä tasapuolinen", sanoo Sandström viitaten kokemuksiin aiemmilta vuosilta.

Lukuvuonna 2020–2021 Highway-ohjelmassa on 99 opintopaikkaa. Niistä 30 on kauppatieteisiin ja 20 tuotantotalouteen.  Loput 49 paikkaa jakautuvat tieto-, sähkö-, kone-, energia-, kemian-, ympäristö-, sekä laskennallisen tekniikan koulutusohjelmiin, joissa kussakin on tarjolla 5-10 paikkaa. Highway-ohjelmassa voi ilmoittautua vain yhteen koulutusohjelmaan.

Opiskelu Highway-ohjelmassa on maksullista, eivätkä osallistujat ole oikeutettuja opintotukeen tai muihin tutkinto-opiskelijoille suunnattuihin etuihin. Opintopassin hinta on 100 euroa lukukaudelta, eli koko ohjelman kustannus on 200 euroa.

Sandström kertoo, että kohtuullisella maksulla tavoitellaan osallistujien sitoutumista ohjelmaan. Osallistujille tarjotaan myös tukea opiskeluun.

"Highway-opiskelijoille tarjotaan tukea opintojen aloittamiseen, aivan kuten muillekin LUTissa opiskeleville. He osallistuvat orientaatio-ohjelmaan, eli pääsevät tutustumaan koulutusohjelmaansa ja muihin opiskelijoihin. Tuutoreilta he saavat henkilökohtaista opastusta muun muassa opintosuunnitelman tekoon ja tietojärjestelmien käyttöön."

Lisätietoja ja ohjeet ilmoittautumiseen: lut.fi/highway