LähiTapiolan toimitusjohtaja Teemu Toivanen, LUTin rehtori Juha-Matti Saksa sekä LUTin hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama Lappeenrannan kampuksella.
Julkaistu 6.6.2022
Päivitetty 6.6.2022

LähiTapiola Kaakkois-Suomi ja LähiTapiola Vellamo lahjoittavat LUT-yliopistolle yhteensä 100 000 euroa. LähiTapiola osallistuu lahjoituksellaan LUTin varainhankintakampanjaan, joka jatkuu vielä 30.6.2022 asti.

”Kaakkois-Suomen toimintaympäristö on muuttunut paljon viime aikoina. Uskomme vahvasti, että LUTin laadukkaalla tutkimuksella ja koulutuksella voidaan konkreettisesti ylläpitää ja kehittää alueellista elinvoimaa. Paikallisena yrityksenä toivomme, että lahjoituksemme auttaa osaltaan yliopiston kehittämisessä ja mahdollistaa myös uusien avausten tekemisen”, LähiTapiola Kaakkois-Suomen toimitusjohtaja Teemu Routti kertoo.

”Menestyvän alueellisen elinkeinoelämän tulevaisuuden kulmakiviä ovat lahjakkaat nuoret ja heidän kouluttautumismahdollisuutensa. LUT-yliopiston kansainvälisen opetus- ja tutkimustoiminnan laajentuminen Lahden ja Kouvolan talousalueille on meille erittäin positiivinen asia. Olemme mielellämme tukemassa nuorten kouluttautumismahdollisuuksia sekä korkeatasoista tutkimusta yhteistyössä alueellisen yrityskentän kanssa”, LähiTapiola Vellamon toimitusjohtaja Ahti Haataja sanoo.

Varainkeruukampanja jatkuu kesäkuun loppuun saakka

Suomalaisyliopistoissa on käynnissä vastinrahallinen varainhankintakampanja, jonka perusteella Suomen valtio pääomittaa yliopistoja. Kampanjan aikana jokainen lahjoitettu euro voi tuottaa yliopistoille jopa 2,5 euroa valtion vastinrahaa.

"Olemme erittäin kiitollisia LähiTapiolan lahjoituksesta. On todella hienoa, että LähiTapiola haluaa tukea sellaista koulutusta ja tutkimusta, joilla etsitään kestäviä ratkaisuja tulevaisuuden ongelmiin, ja näkee työmme tärkeänä ja tuloksellisena", LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa sanoo.

Varainhankintakampanjaan voivat osallistua niin yritykset, yhteisöt kuin yksityishenkilötkin. Lahjoitus osoitetaan useimmiten LUT-yliopiston yleiseen toimintaan. Vähintään 10 000 euron lahjoituksissa lahjoittajalla on kuitenkin mahdollisuus kohdentaa lahjoitus valitsemalleen koulutusalalle eli joko tekniikkaan tai kauppatieteeseen.

Teemu Routti

Toimitusjohtaja, LähiTapiola Kaakkois-Suomi