Kuvituskuva: Järvimaisema, jossa binäärinumerosarjaliput heiluvat digivallankumouksen merkiksi
Julkaistu 12.9.2021
Päivitetty 4.4.2022

Lahden Pelicansin 2017–2018 alkanut projekti kohti hiilineutraaliutta on saavuttanut ensimmäisen tärkeän etappinsa, ja Pelicansin liigajoukkue on nyt virallisesti maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue. Päästöistä onnistuttiin projektin aikana nipistämään pois yli 70 prosenttia. Loput päästöt on kompensoitu.

Hiilijalanjäljen laskennan teki LUT-yliopiston apulaisprofessori Ville Uusitalo. Tavoitteena oli laskea Lahden Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki yhden liigakauden ajalta perustuen ISO-standardin mukaiseen elinkaariarviointiin.

Tarkastelussa mukana olevat osa-alueet ovat joukkueen liikkuminen pelimatkoilla, pelaajien ja toimihenkilöiden työmatkaliikkuminen sekä yleisön liikkuminen kotiotteluihin. Rajaukset ovat samat kuin SM-liigalle tehdyssä hiilijalanjälkitarkastelussa. Tämän lisäksi tarkastelu sisältää liigajoukkueelle kohdistetun osuuden Isku Areenan sähkön, lämmön ja jääkoneen käytöstä sekä jätehuollosta.

Ensimmäinen laskenta tehtiin kauden 2017–2018 osalta ja tuorein laskenta kaudelta 2020–2021. Vertailukausien aikana liigajoukkueen hiilijalanjälki pieneni yli 70 % ja jäljelle jääneen 130 tCO2eq Lahden Pelicans on kompensoinut kansainvälisesti tunnustetun Gold Standardin sertifioimien projektien kautta.

"Pelicans on näyttänyt, miten urheilujoukkue voi vähentää oman toimintansa ilmastovaikutuksia. Tämä on myös tutkimuksellisesti kiinnostava esimerkki, koska urheilun ilmastovaikutuksista ja mahdollisuuksista niiden pienentämiseen on vielä verraten vähän tietoa. Toivon, että Pelicansin esimerkki kannustaa myös muita vähentämään omia ilmastopäästöjään", LUT-yliopiston apulaisprofessori Uusitalo kertoo.

"Olemme erittäin ylpeitä tästä virstanpylväästä ja toivomme, että esimerkkimme innostaa myös muita urheilutoimijoita työskentelemään tärkeän asian puolesta. Maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue on meille välietappi ja ilmastotyömme tulee jatkumaan myös tästä eteenpäin", Pelicansin toimitusjohtaja Lauri Pöyhönen kommentoi.

Raportin hiilijalanjäljen muutoksista, laskennan rajauksista, pääoletuksista ja päätuloksista sekä lahtelaisseuran tekemät toimenpiteet löydät Pelicansin nettisivuilta.

Lue myös: