CamBus

Markkinoinden energiatehokkainta hybridibussia rakennetaan LUT:n johdolla.

Täysin uudenlainen, joukkoliikenteeseen soveltuva hybridibussin prototyyppi, CAMBUS valmistetaan Lappeenrannassa kolmen oppilaitoksen yhteisvoimin.

Hybridijärjestelmään muunnettavan kaupunkibussin rakentavat Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT), Saimaan ammattikorkeakoulu ja Saimaan Ammattiopisto (Sampo) .

Bussiin asennetaan LUT:ssa kehitetty uusi hybridijärjestelmä, joka on nykyisiä kaupallisia versioita huomattavasti energiatehokkaampi.

Tehokkuus perustuu professori Juha Pyrhösen mukaan aiempaa radikaalisti pienempään polttomoottoriin ja tehokkaampaan akkukapasiteettiin.

Hybridibussiin radikaalisti pienempi dieselmoottori

"Nykyisissä kaupan hybridiajoneuvoissa on yleensä iskutilavuudeltaan noin 10 litran dieselmoottori. CAMBUS-järjestelmän pohjana toimii 2,5 litrainen moottori. Se on täysin riittävä linja-auton voimalähteeksi, kun se yhdistetään tarpeeksi tehokkaaseen akkujärjestelmään", projektin vastuullinen johtaja Pyrhönen kommentoi.

Muutosten jälkeen linja-autoa voidaan ajaa tarvittaessa sähkömoottorin tai polttomoottorin voimalla tai näiden yhdistelmällä.

CAMBUS-hybridibussin runkona on käytetty linja-auto, josta riisutaan vanha voimalinja, polttomoottori, vaihteisto, perä sekä pääosa apulaitteista pois.

LUT vastaa bussin sähköteknisestä suunnittelusta, kuten akkujärjestelmien mallinnuksesta sekä voimalinjojen toteuttamisesta ja kokonaisoptimoinnista. Lisäksi LUT tutkii sähköisten voimalinjojen käyttäytymistä kaupunkiolosuhteissa.

Hybridibussi vähentää keskustojen hiukkaspäästöjä

"Kaupunkialueilla, missä liikenne pysähtelee toistuvasti, voidaan ajaa vaikka pelkällä sähköllä. Vähän syrjemmällä dieselmoottori tuottaa riittävästi sähköä perusajoon. Tällöin hiukkaspäästöt vähenevät paikoissa, joissa ne tuottavat eniten ongelmaa", sanoo hankkeen projektipäällikkö Marko Kasurinen.

Kasurinen uskoo, että hybridijärjestelmän avulla on mahdollisuus puolittaa kaupunkiliikenteen päästöt nykyisestä. 

CAMBUS-järjestelmää voidaan tarvittaessa muuntaa erilaisiin ja erimerkkisiin busseihin sekä työkoneisiin sopivaksi. Nykyisistä kaupallisista sähköajoneuvoista poikkeavan hybridibussin lisäksi tavoitteena on kehittää tuotekehitykseen soveltuvia, uusia ajovoimansiirtoon suunniteltuja työkoneiden sähkökoneita ja taajuusmuuttajia.

Saimaan ammattikorkeakoulu suunnittelee sähkökoneiden mekaniikkaa ja komponenttien kiinnityksen olemassa olevaan runkoon. EKAMO tulee hankkeeseen mukaan voimalinjakomponenttien valmistusvaiheessa ja vastaa komponenttien asennuksesta testialustaan.

Prototyyppiä voidaan käyttää koulutus- ja tilausajoihin

Valmiin CAMBUS-linja-auton testiajot toteuttaa Sampo, osana oppilaitoksen kuljetusalan perusopintoja. Jatkossa bussia voidaan käyttää esimerkiksi kuljettajakoulutuksessa sekä tilausajoissa.

Prototyypin käytöstä saadaan käytännön tietoa työkoneakkujen käyttäytymisestä sekä testiympäristössä että suomalaisessa kaupunkiympäristössä. Kehitystyöhön liittyy myös latausinfran selvittäminen ja sen kehittäminen.

CAMBUS on osa LUT:n Green Campus -kokonaisuutta. Projektia rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) sekä Lappeenrannan kaupunki. Hanke päättyy 31.12.2014.