Spring image
Julkaistu 17.3.2020
Päivitetty 19.5.2022

LUTissa on tarjolla kevään toisessa yhteishaussa 480 aloituspaikkaa, joista 360 on tekniikan ja 120 kauppatieteiden kandidaatin tutkintoon johtavissa tutkinto-ohjelmissa. Kaikkiaan aloituspaikkoja kandidaattiohjelmissa on 520, joista 40 on englanninkieliseen tekniikan kandidaattiohjelmaan Technology and Engineering Science. Haku tähän ohjelmaan oli ensimmäisessä yhteishaussa tammikuussa.

LUT tarjoaa tekniikassa kahdeksan suomenkielistä kandidaattiohjelmaa: energiatekniikka, kemiantekniikka, konetekniikka, sähkötekniikka, tietotekniikka, tuotantotalous, ympäristötekniikka sekä laskennallinen tekniikka ja analytiikka.

Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnossa opiskelijat valitsevat suuntautumisvaihtoehtonsa ensimmäisen lukuvuoden lopussa. Suuntautumisvaihtoehdot ovat hankintojen johtaminen, laskentatoimi, liiketoiminta-analytiikka, kansainvälinen markkinointi ja strateginen rahoitus.

Tekniikan alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanoihin perustuen täytetään 70 prosenttia aloituspaikoista ja kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa 60 prosenttia aloituspaikoista. Valintakokeeseen osallistuvat ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi todistusvalinnassa. Mikäli hakija tulee hyväksytyksi todistusvalinnassa muuhun kuin ensisijaiseen hakukohteeseen, on hänellä edelleen mahdollisuus osallistua valintakokeeseen ja tavoitella ylempien hakukohteiden opiskelupaikkaa.

Tekniikan valintakoe on 28.5.2020 ja sen voi tehdä Lappeenrannassa, Espoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Oulussa. Kauppatieteiden valintakoe on 2.6.2020 ja sen voi tehdä Lappeenrannassa, Espoossa, Joensuussa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Oulussa, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Mikäli kauppatieteiden valintakokeen haluaa tehdä ruotsiksi, on se mahdollista Helsingissä, Maarianhaminassa, Turussa ja Vaasassa.

Valintakokeiden toteuttaminen koronatilanteessa suunnitellaan yhteistyössä muiden yliopistojen kanssa.

Kaikki hyväksytyksi tulleet opiskelijat saavat automaattisesti opinto-oikeuden maisteriopintoihin eli tekniikassa diplomi-insinöörin tai kauppatieteissä kauppatieteiden maisterin tutkintoon asti. Tekniikan ja kauppatieteiden opintoja voi myös yhdistää. LUTin opintotarjontaan voi tutustua osoitteessa: www.lut.fi/opiskelu.

LUT-yliopistoon voi tulla valituksi myös suomenkielisiin ja englanninkielisiin maisteriohjelmiin, joiden erillinen hakuaika on tämän vuoden osalta päättynyt jo tammikuussa. Kaikki haut yhteen laskien LUTiin otetaan tänä vuonna yhteensä 1355 uutta opiskelijaa.

Nyt haussa oleviin koulutuksiin voi hakea valtakunnallisen korkeakoulujen yhteishaun kautta osoitteessa www.opintopolku.fi.

LUTin opintotarjonta: www.lut.fi/opiskelu.

Lue myös: