LUT-kauppakorkeakoulun professori Anssi Tarkiainen
Julkaistu 8.6.2022
Päivitetty 8.6.2022

Mitä tutkit ja mitä on menossa juuri nyt?

Digitaalisessa markkinoinnissa on menossaan niin paljon asioita tällä hetkellä, että kaikkeen ei ehdi, vaikka haluaisi. Parhaillaan olen konferenssimatkalla ja esitykseni liittyy monikanavaisen asiakaspolun tutkimiseen.

Toinen aihe, jonka parissa työskentelen, liittyy EU:n digimarkkinasäädökseen ja digipalvelusäädökseen, joista EU:n parlamentti ja neuvoston neuvottelijat ovat alustavasti sopineet. Näillä säädöksillä lisätään regulaatiota digimarkkinoille, ja tutkin sitä, miten niihin reagoidaan markkinoilla. Lisäksi pääsen väitöskirjaohjausten kautta olemaan mukana kiinnostavissa ja ajankohtaisissa tutkimusaiheissa.

Miten päädyit akateemiselle uralle?

Kiinnostus akateemista tutkimusta kohtaan heräsi opiskeluaikana gradua tehdessä. Siitä se sitten lähti. Nyt olen ollut LUTissa töissä jo parisenkymmentä vuotta.

Jos en olisi akateemisella uralla, tekisin varmaan töitä sittenkin, paitsi lomalla.

Mistä asioista nautit työssäsi eniten? Entä mitkä asiat haluaisit muuttaa?

Minua motivoi uuden oppiminen ja opittujen asioiden soveltaminen. Tässä työssä pääsee haastamaan itseään ja oppimaan uutta. Jos jotain haluaisin muuttaa, niin se olisi ajankäyttö. Enemmän aikaa uuden oppimiseen ja tekemiseen, ja ehkä vähän vähemmän eri tietokantojen täyttämiseen, raportointiin ja palavereissa istumiseen.

Mitä pidät tähänastisen urasi kohokohtana?

Siitähän pitää lähteä, että se kohokohta on vielä tulossa. Mutta jos nyt taaksepäin on pakko katsoa, niin kyllä se varmaan on ensimmäinen vertaisarvioidussa tiedelehdessä julkaistu artikkeli. Siitä on jo aika kauan aikaa, mutta se on jäänyt mieleen.

Tutkin silloin kuluttajakäyttäytymistä ja luomutuotteiden ostamiseen liittyviä tekijöitä: Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food.

Mitä haluaisit tutkia, jos kaikki olisi mahdollista?

En ehkä osaa nyt nimetä sellaista unelma-aihetta. Haluaisin että pystyisin tutkimuksella antamaan jotain yhteiskunnalle, niin että yleinen hyvinvointi lisääntyy.

Kuka tai mikä inspiroi sinua viimeksi?

Freud, Marx, Engels, & Jung ja Pekka Myllykosken lyriikat. Tieteellinen ilmaisu on usein vähän kuivahkoa, siihen vastapainoksi on hyvä kuunnella miten Myllykoski sanat asetteli, kuten vaikkapa Lintumiehessä:

”Ja me juotiin, juteltiin ja juotiin, lintumies ja mä. Ja se kiros: paskat tätä nykyajan elämää. Ennen lohi nousi ja ilman silmänkantamaa, jokaisen eikä kenenkään oli laaja erämaa.”

Miten palaudut työstäsi?

Musiikki, kuvataide ja luonnossa liikkuminen rentouttavat ja antavat lisää energiaa. Koitan pitää mieleni avoinna ja katsoa hyvinkin erilaisia juttuja. Viimeksi kävin Katalonian kansallisessa taidemuseossa MNACissa, jossa parhaiten mieleen jäi Espanjan sisällissodan teemaan liittyvä näyttely. Sitä edellinen taisi olla Ilja Repinin näyttely Ateneumissa. Hienoja molemmat.

Luonnossa liikkuessa olen kiertänyt lähialueen luontopolkuja ja sitten vähän siellä täällä kansallispuistoja. Ja aina kun pääsee, tykkään käydä katselemassa Lapin maisemia.

Kerro jokin asia itsestäsi, jota muut eivät kenties tiedä.

Monille opiskelijoille olen ehkä tullut tutuksi siitä, että olen opettanut tilastollisia tutkimusmenetelmiä ja analytiikkaa. Ja myös kollegat taitavat tietää, että tutkimuksessa keskityn pääasiassa kvantitatiivisiin tutkimusmenetelmiin. Kaikki eivät ehkä tiedä sitä, että opiskellessani pääsin tilastollisten analyysimenetelmien kurssin läpi alimmalla hyväksytyllä arvosanalla, enkä todellakaan ollut kovin vahva tuossa aiheessa.

Toki sitten uusin tuon kurssin myöhemmin gradua tehdessä.