Ville Ojanen työskentelee teollisen innovaatiotoiminnan professorina tutkimus- ja opetustehtävissä tuotantotalouden osaamisalueella LUT-yliopistossa, LUT School of Engineering Science:ssa.

Ville toimii myös akateemisena johtajana GMIT (Global Management of Innovation and Technology) kansainvälisessä maisteriohjelmassa ja johtaa innovaatio- ja teknologiajohtamisen tutkimusryhmää. Hänellä on 20 vuoden kokemus erilaisista innovaatio- ja tuotekehityksen johtamisen projekteista. Yhteistyöyrityksinä näissä hankkeissa on ollut niin suomalaisia kuin kansainvälisiäkin yrityksiä sekä valmistavasta teollisuudesta että palvelusektorilta. Kansainväliseen kokemukseen kuuluu myös toimiminen vierailevana tutkijana yhdessä Aasian arvostetuimmista yliopistoista, National University of Singaporessa.

Villen tutkimustuotoksia on julkaistu tiedeartikkeleina, esimerkiksi tiedelehdissä International Journal of Technology Management, R&D Management, Journal of Cleaner Production, the Service Industries Journal ja International Journal of Innovation and Sustainable Development. Hänen tutkimusintressinsä ovat viime aikoina kohdistuneet mm. innovaatiotoiminnan kokonaisvaltaiseen arviointiin ja teollisen palveluliiketoiminnan kehittämiseen yritysverkostoissa.