Julkaistu 3.5.2023
Päivitetty 28.8.2023

LUT-kauppakorkeakoulu järjestää Vastustamaton vastuullisuus -strategiaseminaarin keskiviikkona 17.5. Lappeenrannan kampuksella. Seminaarissa keskustellaan kestävästä kuluttamisesta, ja ääneen pääsevät niin yritysten, järjestön kuin LUT-kauppakorkeakoulun edustajat.

”Kulutamme Suomessa nyt noin nelinkertaisesti sen, mitä maapallon rajat kestäisivät. Vain pysyvästi kestävimmillä kulutustavoilla ratkaistaan tärkeät kestävyyshaasteet”, Suomen Akatemian tutkijatohtori Laura Olkkonen kertoo.

Ilmastopaneelin mukaan kuluttajat voivat vaikuttaa kaikista tehokkaimmin liikkumisen ja ruokailun päästöihin. Se tarkoittaa esimerkiksi sähköautoilun, julkisilla liikkumisen ja kasvispainotteisen ruokavalion valitsemista. Myös ostamalla vain tarpeeseen voi pienentää merkittävästi hiilijalanjälkeään.

”Valitettavasti tällä hetkellä moni kuluttaja kokee, että kestävä kuluttaminen on vaikeaa, aikaa vievää, rajoittavaa tai kallista. Kestävät valinnat saattavat siis jäädä tekemättä, vaikka kestävä kehitys koettaisiin tärkeäksi ja hyväksi asiaksi”, Suomen Akatemian tutkijatohtori Jenni Sipilä sanoo.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Kuluttajat, yritykset ja päättäjät ovat kaikki ratkaisijoita

Kestävässä kuluttamisessa katse kääntyy Olkkosen mukaan yrityksiin ja siihen, pystyvätkö ne tarjoamaan ratkaisuja, joiden avulla voidaan kuluttaa kestävämmin ja ennen kaikkea vähemmän.

”Yritykset pystyvät kannustamaan kestävämpään kuluttamiseen sekä lempeästi että radikaalisti – jälkimmäisestä esimerkkinä on kantaaottava yritysaktivismi, jonka tarkoitus on herättää toimimaan toisin”, LUTin strategiaseminaarissakin esiintyvä Olkkonen jatkaa.

Sipilä lisää, että myös poliittisten toimijoiden tulee mahdollistaa kestävien valintojen tekeminen arjessa.

”Ongelma ei ratkea kuluttajien syyttelyllä vaan ratkaisuilla, jotka tekevät kestävästä kuluttamisesta helppoa ja mahdollista. Lisäksi tarvitaan läpinäkyvää ja selkeää viestintää, joka auttaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja”, hän toteaa.

Mitä kestävä kuluttaminen tarkoittaa?

• Kestävä kuluttaminen tarkoittaa esimerkiksi kierrätettyjen ja huollettujen tuotteiden ostamista uuden sijaan. Lisäksi tuotteen voi vuokrata vain siksi aikaa, kun tuotetta tarvitaan.
  • Kestävä kuluttaminen tarkoittaa muun muassa:
    • kestävämpien tuotevaihtoehtojen valitsemista
    • materiaalien kulutuksen määrällistä vähentämistä
    • kulutuksen siirtymistä kiertotalouden ratkaisuihin
    • kuluttajien äänen käyttämistä kestävän kehityksen edistämiseksi esimerkiksi boikoteilla
  • Kestävä kuluttaminen auttaa Suomea saavuttamaan EU:n asettamat kansalliset ilmastotavoitteet vuoteen 2030 mennessä. Suomi pyrkii myös kiertotalouden kärkimaaksi vuoteen 2035 mennessä.

Lähde: Suomen Akatemian tutkijatohtorit Jenni Sipilä ja Laura Olkkonen sekä Ilmastopaneeli.

Vastustamaton vastuullisuus -strategiaseminaari 17.5. klo 13–17

• Kaikille avoimessa strategiaseminaarissa esiintyvät:
    • Toimitusjohtaja Heli Kurjanen (Lunette)
    • Vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio (Kesko)
    • Toiminnanjohtaja Kirsi Salonen (Eetti ry)
    • Suomen Akatemian tutkijatohtori Laura Olkkonen (LUT-kauppakorkeakoulu).
  • Tapahtuman juontaa työelämäprofessori Sami Sykkö.
  • Ohjelma huipentuu paneelikeskusteluun ja cocktailtilaisuuteen.
  • Seminaari järjestetään Lappeenrannan kampuksella. Tapahtumaa ei striimata.
  • Tilaisuus on maksuton ja suomenkielinen, ja se on suunnattu erityisesti yrityksille ja muille LUTin sidosryhmille.

Lue myös: