Group of LUT School of Business and Management students studying
Julkaistu 31.3.2022
Päivitetty 29.4.2022

Maaliskuun lopussa päättyneessä korkeakoulujen toisessa yhteishaussa LUT-yliopiston tekniikan aloille tuli yhteensä 2 544 hakemusta ja kauppatieteisiin 2 553 hakemusta. Tarjolla oli kaikkiaan 640 aloituspaikkaa. Paikoista 480 oli tekniikan ja 160 kauppatieteiden kandidaatin tutkintoon johtavissa tutkinto-ohjelmissa Lappeenrannassa.

Tekniikan koulutusohjelmista hakijoita kiinnostivat eniten tuotantotalous, tietotekniikka, konetekniikka ja energiatekniikka. Eniten kiinnostusta lisäsi laskennallisen tekniikan kandidaattiohjelma, johon tuli 19 % enemmän hakemuksia kuin viime vuonna.

"LUT tunnetaan opiskelijoiden keskuudessa innostavasta opiskeluilmapiiristä sekä laadukkaasta koulutuksesta. Hakijamme ovat tietoisia, että LUTista myös työllistytään erittäin hyvin", koulutuksesta vastaava vararehtori Jaana Sandström sanoo.

Suomaisilla hakijoilla oli mahdollisuus hakea myös englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin ensimmäisessä yhteishaussa, joka päättyi tammikuussa. Suomalaisten hakijoiden määrä näihin ohjelmiin kasvoi peräti 170 % edelliseen vuoteen verrattuna.

"Kokonaisuudessaan viime vuosien huikeat hakijamäärät ovat kuitenkin nyt selvästi hieman tasoittuneet. Sama suuntaus näyttäisi olevan myös valtakunnallisesti."

Tekniikan alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella täytetään 80 % tekniikan alan aloituspaikoista. Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla täytetään 60 % aloituspaikoista. Todistusvalinnan tulokset julkaistaan 30.5.2022 mennessä.

Valintakokeeseen osallistuvat ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi suoraan todistusvalinnassa. Tekniikan valintakoe järjestetään 31.5.2022 ja kauppatieteiden valintakoe 7.6.2022.

Opiskelijavalintojen tulokset julkaistaan viimeistään 8.7.2022. Kaikki hyväksytyksi tulleet opiskelijat saavat automaattisesti opinto-oikeuden maisteriopintoihin eli tekniikassa diplomi-insinöörin ja kauppatieteissä kauppatieteiden maisterin tutkintoon asti.

LUT aloittaa yhteiskuntatieteiden ja viestintätieteiden uudet suomenkieliset kandidaattiohjelmat syksyllä 2023. Niihin haetaan kevään 2023 toisessa yhteishaussa.