Spring image
Julkaistu 15.4.2024
Päivitetty 15.4.2024

LUT-yliopisto kiinnittää entistä enemmän huomiota positiiviseen ympäristökädenjälkeensä ja on luonut uuden hankerahoitusmallin ilmastotekojen tehostamiseksi yliopistossa.

LUT rahoittaa hankkeita, jotka pienentävät yliopiston hiilijalanjälkeä tai auttavat muita organisaatioita pienentämään omaa hiilijalanjälkeään – mikä puolestaan kasvattaa LUTin positiivista kädenjälkeä. Sisäinen rahoitushaku käynnistyi tammikuussa 2024, ja rahoitusta myönnettiin kuudelle hankkeelle yhteensä 250 000 euroa.

”Valituilla projekteilla saadaan parannettua LUTin hiilijalanjäljen laskentaa huomattavasti ja tehostettua yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Suurin osa ehdotetuista hankkeista keskittyy LUTin hiilijalanjälkeen, mutta niihin liittyy myös muita keskeisiä tahoja, joiden kanssa LUT tekee ilmastotyötä yhdessä. Ravintolatoiminta kampuksella ja liikematkustaminen ovat merkittäviä päästölähteitä, joissa tarvitaan toimenpiteitä”, sanoo vastuullisuuspäällikkö Hanna-Leena Ottelin.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Tavoitteena epäsuorien päästöjen vähentäminen ja muiden organisaatioiden auttaminen

LUTin hiilijalanjälkeen liittyvät hankkeet pyrkivät vähentämään yliopiston toimintaan epäsuorasti liittyviä päästöjä (GHG Protocol, päästöluokka 3), mikä on erityisen haastavaa. Kädenjälkihankkeet ovat sellaisia, joissa LUTilla on merkittävä rooli jonkin toisen organisaation kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä.

”Kädenjälkeen liittyen rahoitettavaksi valittiin hiilidioksidin talteenottoon mikrolevien avulla liittyvä tutkimushanke. Hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen ovat globaalisti isoja kysymyksiä, joihin tämä hanke osaltaan etsii vaihtoehtoja yhdessä paikallisten kumppanien kanssa. Valitut hankkeet toteutetaan vuosina 2024–2025. Uusien hankkeiden rahoittamista on tarkoitus jatkaa vuosittain, mikä antaa meille konkreettisia keinoja tavoitella hiilineutraaliutta ja kasvattaa kädenjälkeämme myös jatkossa”, Ottelin sanoo.

LUT on kehittänyt menetelmiä kädenjäljen arviointiin yhteisissä tutkimushankkeissa VTT:n kanssa (hiilikädenjälki 2016–2018 ja ympäristökädenjälki 2018–2021). Kädenjäljen keskeinen periaate on, että se ei kasva pienentämällä omaa jalanjälkeä. Sen sijaan organisaation kädenjälki kasvaa, kun se auttaa muita tahoja esimerkiksi pienentämään hiilijalanjälkeään. Hiilikädenjälki on suppeampi käsite kuin ympäristökädenjälki, joka kattaa laajemmin erilaisia myönteisiä ympäristövaikutuksia. Kädenjäljen arviointimenetelmät vastaavat vakiintuneita elinkaariarviointi- ja jalanjälkimenetelmiä.

Lue myös: