Lake Saimaa at LUT University
Julkaistu 6.10.2022
Päivitetty 12.10.2022

Fortum haastoi yliopistot ja tutkimuslaitokset tänä vuonna kansainväliseen FoRCe - Fortum Research Challenge -innovaatiokilpailuun. Tarkoituksena on löytää tutkimusten joukosta kestäviä ratkaisuja puhtaamman maailman luomiseksi. Kilpailun pääpalkinnon voitti LUT-yliopiston väitöstutkija Soheil Aghajanian hiilidioksidin talteenottoon ja jatkoprosessointiin liittyvällä ideallaan.

Aghajanianin palkitun tutkimuksen aiheena on hiilidioksidin tilataloudellinen talteenotto ja jatkoprosessointi kiteiseksi kalsiumkarbonaatiksi nestefraasireaktiolla.

”Innovaationi saostusprosessi on helposti hallittavissa, ja siitä syntyy kiteitä, jotka täyttävät korkean puhtauden kriteerit. Kiteistä saatavaa jauhetta ei tarvitse jauhaa uudestaan”, Aghajanian avaa tutkimustaan.

Onttokuitumebraanien tutkimuksen on alun perin aloittanut LUT-yliopiston tutkijatohtori Harri Nieminen, joka tutki aihetta omassa väitöstyössään vuonna 2020. Sen jälkeen Aghajanian jatkoi tutkimusta jatkoprosessointilaitteiston tutkimus- ja kehitystyön näkökulmasta omassa väitöksessään.

Onttokuitumembraaneja hyödyntävässä prosessissa hiilidioksidi imeytetään ensin karbonaatiksi ja myöhemmin kalsiumkarbonaatiksi. Tutkimuksessa kehitettyä integroitua pilottilaitosta voidaan soveltaa erilaisissa hiilidioksidin talteenottoprosesseissa, kuten teollisuuden savukaasujen puhdistamisessa.

”Kalsiumkarbonaatilla on lukuisia teollisuuden käyttökohteita. Sitä käytetään esimerkiksi elintarvike- ja lääketeollisuudessa, palosammutusaineena, täyteaineena sekä valkoisten maalien ja sähkökaapelien valmistuksessa”, Aghajanian luettelee.

Tutkimusryhmää johtaa professori Tuomas Koiranen. Hänen mukaansa Aghajanianin innovaation tuloksia on tarkoitus hyödyntää jatkossakin esimerkiksi hiilidioksidin kaappaamiseen liittyvissä sovelluksissa.

Menetelmä auttaa vähentämään etenkin rakennettujen ympäristöjen hiilidioksidipäästöjä sekä mahdollisesti myös teollisuuden savukaasupäästöjä.

”Tavoitteena on testata prosessointilaitteistoa käytännössä eri kohteissa. Näin voidaan hidastaa suoraan ilmaston lämpenemistä”, Koiranen sanoo.