Summer image
Julkaistu 14.4.2023
Päivitetty 14.4.2023

Vuosi 2022 oli LUTille vahva niin akateemisesti kuin taloudellisestikin.

“LUTin tutkimuksen ja koulutuksen tuloksissa pysyttiin lähes edellisvuotisella tasolla. Korkeatasoisia, kansainvälisiä julkaisufoorumin (tasot 2 ja 3) tieteellisiä julkaisuja syntyi aiempia vuosia enemmän”, LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa kertoo.

Vuoden aikana tohtoriksi väitteli 59 asiantuntijaa (v. 2021:63) ja 783 opiskelijaa suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon (v. 2021:803). Tavoiteajassa valmistui 46,79 prosenttia opiskelijoista (v. 2021: 43,1 %). Julkaisufoorumin (tasot 2 ja 3) julkaisuja tehtiin 481 kappaletta (v. 2021:444).

Rehtori Saksan mukaan vuosi 2022 alkoi sekä hyvillä että huonoilla uutisilla.

”Tammikuussa iloitsimme Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä yhteiskuntatieteiden koulutusvastuusta. Pian upean koulutusvastuu-uutisen jälkeen Venäjä käynnisti hyökkäyssodan Ukrainassa.”

Sodan ja pakotteiden vuoksi yhteistyö venäläisten ja valkovenäläisten organisaatioiden kanssa lopetettiin ja Venäjällä vaihdossa olevia opiskelijoita pyydettiin palaamaan Suomeen. Sota nosti myös yliopistoyhteisössä keskusteluun turvallisuuteen ja huoltovarmuuteen liittyviä kysymyksiä.

Sodan käynnistämän energiakriisin myötä yliopiston energiamurroksen eteen tekemä pitkäjänteinen työ nousi entistä paremmin esiin.

”Asiantuntijuuttamme hyödynnettiin kansallisesti ja kansainvälisesti sekä päätöksenteon tueksi koottu energiaselonteko keräsi kiitosta päättäjiltä ja medialta. Ukrainalle osoitimme tukeamme paitsi taloudellisesti myös esimerkiksi valmistamalla kotitalouksille kamiinoita”, Saksa sanoo.

Koronapandemian laannuttua toukokuussa päästiin juhlimaan yliopiston seitsemättä tohtoripromootiota. Perinteinen akateeminen juhla järjestettiin Lahdessa ensimmäistä kertaa. Syksyllä 2022 opiskelijat ja henkilöstö palasivat pääosin kampuksille ja myös kansainvälinen liikkuvuus vilkastui.

LUT menestyi kansainvälisissä rankingeissa ja akkreditoinnissa

LUTin menestys kansainvälisissä rankingeissa jatkui hyvänä, vaikka kilpailu kiristyy vuosi vuodelta esimerkiksi Aasian yliopistojen nousun ja ylipäätään rankingeissa mukana olevien yliopistojen määrän kasvun takia.

LUT-yliopisto sijoittui syyskuun alussa julkaistussa Times Higher Education World University (THE) -rankingissa maailman 350 parhaan yliopiston joukkoon. Kansallisesti LUT on jaetulla kolmannella sijalla Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston jälkeen. THE:n pienten yliopistojen rankingissa LUT nousi jo maailman 11 parhaan yliopiston joukkoon.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteita mittaavassa THE Impact Rankingissa LUT sijoittui maailman 200 parhaan yliopiston joukkoon parhaana suomalaisena yliopistona. Ilmastotoimissa (SDG13) LUT on maailman yhdeksänneksi paras yliopisto.

Tieteenalakohtaisissa THE-rankingeissa fysikaaliset tieteet sijoittuivat maailman 250 parhaan yliopiston joukkoon, tekniikka puolestaan 300 ja tietotekniikka 600 parhaan joukkoon.

LUT-kauppakorkeakoulu nousi kauppa- ja taloustieteiden alakohtaisessa THE-rankingissa maailman 150 parhaan yliopiston joukkoon. Kaikkiaan maailmassa on noin 16 500 yliopistotasoista bisneskoulua. Toukokuussa kauppakorkeakoululle myönnettiin kansainvälisesti erittäin arvostettu viisivuotinen AACSB- akkreditointi. Tunnustus kertoo kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkeasta laadusta.

Arvokkaita lahjoituksia varainhankintakampanjan aikana

LUT lähti vuoteen 2022 plussalla ja sen talous päätyi odotettua parempaan tulokseen. Myös liikevaihtoa onnistuttiin kasvattamaan kuudella miljoonalla eurolla.

Yliopistojen kolmas vastinrahallinen varainhankintakampanja päättyi kesäkuussa 2022. Kevään aikana toteutettiin aktiivista varainhankintaa koronapandemian ja Ukrainan sodan tilanne huomioiden.

Vuoden 2022 aikana kampanjaan tuli lahjoituksia 3,1 miljoonaa euroa. Isoimpana yksittäisenä lahjoittajana oli Teknologiateollisuus ry (0,9 miljoonaa euroa) ja Liikesivistysrahasto (0,7 miljoonaa euroa). Lisäksi LUT perusti ensimmäisen testamenttirahaston. Juhani Korhonen testamenttasi 0,5 miljoonaa euroa pienydinvoimaloiden ja hukkalämmön hyödyntämisen kehittämiseen yliopistolla.

Yliopisto onnistui täydentävän rahoituksen hankkimisessa, ja saavutti 107 miljoonan euron liikevaihdon, josta Opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksen osuus oli 56,3 miljoonaa euroa ja täydentävä rahoitus oli 50,7 miljoonaa euroa.

LUT-yliopiston operatiivinen tulos tuottojen ja kulujen jälkeen oli 1,1 miljoonaa euroa voitollinen. Ennen sijoitussalkun markkinahintaan arvostamista yliopiston tulos oli 3,9 miljoonaa euroa voitolla. Tämä oli 1,3 miljoonaa euroa suunniteltua parempi. Tulosta laski 12,5 miljoonalla eurolla sijoitusmarkkinoiden laskusuunnasta johtuva sijoitussalkun laskennallinen markkinahintaan arvostaminen. Tilikauden kokonaistulos oli tappiolla 8,6 miljoonaa euroa.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Lue myös: