Summer image
Julkaistu 21.1.2021
Päivitetty 1.4.2022

LUT aloittaa konetekniikan opetuksen aiempaa suuremmassa laajuudessa avoimen yliopistonsa kautta keväällä 2021. Avoimessa yliopistossa osaamistaan voi täydentää yksittäisten opintojaksojen verran tai kerryttää opintopisteitä tutkintoon johtavia opintoja varten.

Avoimessa yliopistossa opiskellaan konetekniikan diplomi-insinööritutkintoihin kuuluvia opintoja. LUTissa konetekniikan koulutusohjelma antaa kokonaisosaamisen tuotesuunnittelusta moderneihin tuotantotekniikoihin.

Teknillisen yliopiston kovatasoisia konetekniikan opintoja on tarjolla neljässä eri moduulissa yhteensä 95 opintopistettä. Keväällä alkava moduuli sisältää uusien materiaalien valintaan, tutkimuksellisen työotteen soveltamiseen ja tuotteen kokoonpantavuuden kehittämiseen tähtääviä opintoja yrityskohtaisesti räätälöityinä.

Syksyllä on tarjolla kolme rinnakkaista moduulia, jotka käsittelevät hitsaustuotannon digitalisointia ja -automaatiota, tuotantotekniikkaa ja -automaatiota sekä mekatroniikkaa ja robotiikkaa. Opiskelijoille tarjotaan myös mahdollisuus oppia teollista muotoilua tukemaan yrityksen tuotekehitystä.

Tuotelähtöistä tekemistä ja oppimista

Konetekniikan koulutusohjelman vastaavan, dosentti Harri Eskelisen mukaan avoimella opintotarjonnalla LUT vastaa varsinkin Joensuun ja Savonlinnan seutujen teollisuuden tarpeisiin sekä laajemminkin Itä-Suomen koulutustarpeisiin konetekniikassa.

"Opinnoilla voidaan täydentää esimerkiksi hitsaavassa teollisuudessa ja tuotantoautomatisaatiossa tarvittavan digitalisaation osaamista ja modernien terästen hitsaukseen liittyvää tietotaitoa. Toinen tärkeä aihepiiri käsittelee robotiikan ja mekatroniikan sekä konedynamiikan sovelluksia sekä näiden simulointimahdollisuuksia", Eskelinen kertoo.

Hän tiivistää, että LUT tarjoaa mahdollisuuden oppia nykyaikaisia valmistusmenetelmiä ja samalla huomioida kestävän kehityksen periaatteet tuotannossa.

"Meillä konetekniikan opetus ylittää suunnittelun ja valmistuksen rajapinnat. Sisältöjä ohjaa tuote, esimerkiksi metsätraktorin suunnittelu ja toteutus alusta loppuun. LUTin kokoisessa yliopistossa on helppo ottaa huomioon yritysnäkökulma, koneenrakennus ja kestävyys koulutusta toteutettaessa", Eskelinen sanoo.

Täydentävää osaamista yritykseen

Avoimen yliopiston opintojaksoille ei ole pohjakoulutusvaatimuksia. Parhaiten konetekniikan opinnot soveltuvat henkilöille, joilla on tekniikan taustaa tai insinööriopintoja ammattikorkeakoulusta.

LUTissa konetekniikan avoimet opinnot toteutetaan monimuotoisina, ja niitä on mahdollista suorittaa työn ohessa. Mahdolliset laboratorioharjoitukset toteutetaan lähiopetuksena korkean teknologian tiloissa Lappeenrannassa. Oppimateriaali on pääosin englanniksi, mutta opetustapahtumissa käytetään sekä suomea että englantia kohderyhmän mukaisesti.

Harri Eskelinen huomauttaa, että LUTilla on Suomessa pitkäaikaisin kokemus konetekniikan yliopistotasoisesta etä- ja hybridiopetuksesta. Diplomi-insinöörin tutkintoon tähtäävää konetekniikan verkko-opetusta on annettu JEDI-ohjelmassa valtakunnallisesti vuodesta 2015 lähtien ja MEC-ohjelmassa Turun seudulla vuodesta 2017 alkaen.

"Toivon, että yrityksissä kannustetaan työntekijöitä päivittämään ammattitaitoaan. Osaavaan työvoimaan sitoutunut yrittäjä hyödyntää mahdollisuuden toteuttaa yrityslähtöisiä aiheita opiskelijan projektitöissä ja antaa aikuisopiskelijalle joustoa", Eskelinen sanoo.

Koulutus on osa ARIT-hanketta, jota tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Koulutus on osallistujille maksutonta.

Lue myös: