LUT University student Antti.
Julkaistu 20.1.2022
Päivitetty 8.4.2022

Korkeakoulujen kevään ensimmäinen yhteishaku ja LUT-yliopiston maisterihaku päättyivät keskiviikkona 19. tammikuuta. LUT-yliopistossa oli tarjolla 36 maisteriohjelmaa ja kuusi englanninkielistä kandidaattiohjelmaa.

Englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin tuli yhteensä 1 086 hakemusta. Kyseessä on yliopiston ennätys; hakemusten määrä kasvoi vuoden 2021 ensimmäiseen yhteishakuun verrattuna huikeat 73 prosenttia.

"Hakijoiden kokonaismäärän lisäksi ilahduimme siitä, että suomalaiset hakijat ovat löytäneet englanninkieliset kandidaattiohjelmat. Niiden hakijoista reilu kolmannes oli suomalaisia. Pitkäaikainen satsauksemme LUTin strategian mukaisiin tutkinto-ohjelmiin tuottaa nyt tulosta", koulutuksesta vastaava vararehtori Jaana Sandström sanoo.

Kaikkiaan hakijat edustavat 107:ää eri kansallisuutta. Eniten hakemuksia jätettiin Suomen lisäksi Nigeriasta, Pakistanista ja Bangladeshista.

Kandidaattiohjelmista suosituin oli yhteistyössä kiinalaisen Hebein teknillisen yliopiston (HEBUT) kanssa järjestettävä kaksoistutkinto-ohjelma Software and Systems Engineering, joka keräsi 343 hakemusta. Ohjelman hakijamäärä kasvoi 88,5 % edellisvuoteen verrattuna.

Maisteriohjelmat kiinnostivat Etelä-Aasiassa

LUT-yliopiston maisteriohjelmiin tuli yhteensä 4 815 hakemusta, joista 2 132 tuli suomenkielisiin ja 2 683 englanninkielisiin maisteriohjelmiin.

Suosituin suomenkielinen maisteriohjelma oli Lahden kampuksella järjestettävä tietojohtamisen ja johtajuuden maisteriohjelma (687 hakemusta). Hakemuksia keräsi hyvin myös Lappeenrannassa, Lahdessa ja Turussa järjestettävä Energiatekniikan EnTeDi (245 hakemusta).

Englanninkielisiin tekniikan maisteriohjelmiin tuli hakemuksia Suomen jälkeen eniten Pakistanista ja Bangladeshista. Suosituimpia ohjelmia olivat tietotekniikan Software Engineering and Digital Transformation (231 hakemusta) ja konetekniikan Mechanical Engineering (197 hakemusta). Kauppatieteiden ohjelmista eniten kiinnostivat International Marketing Management (139 hakemusta) ja International Business and Entrepreneurship (136 hakemusta).

Kevään toisessa yhteishaussa 16.–30.3.2022 on tarjolla yhdeksän Lappeenrannan kampuksella järjestettävää suomenkielistä kandidaattiohjelmaa.