Jussi Rissanen
Julkaistu 22.4.2024
Päivitetty 25.4.2024

Tällä sivulla

Jos Jussi Rissanen olisi kuunnellut nuorempana saamiaan neuvoja, hän tekisi todennäköisesti työkseen jotakin aivan muuta kuin nyt. Rissasella on lukihäiriö, joten häntä kehotettiin välttämään töitä, joissa pitää puhua paljon. Rissasen iho on atooppinen, minkä vuoksi häntä neuvottiin karttamaan tehtäviä, joissa joutuu hikoilemaan.

”Olen esimerkki siitä, ettei aina kannata kuunnella saamiaan neuvoja”, nauraa Rissanen, joka on urallaan sekä esiintynyt että hikoillut melkoisesti.

Rissanen aloitti LUT-kauppakorkeakoulun työelämäprofessorina helmikuussa 2024 Jalo ja Anja Paanasen historiallisen lahjoituksen myötä. Rissanen on Baronan entinen myyntijohtaja, Frontliners-yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja, suositun Myyntiradio-podcastin vetäjä ja entinen ammattisotilas.

Kun Jalo Paananen tapasi kauppakorkeakoulun väkeä ennen lahjoituspäätöstä, hänen kerrotaan sanoneen, että LUTin tarvitsee löytää ”myynnin Jari Sarasvuo”. Kuinka ollakaan, Rissasen mukaan häntä on kutsuttu yritysvalmentaja Sarasvuon ja filosofi Esa Saarisen hengenheimolaiseksi. 

left

Fläppitaulut ja tussit ovat saaneet kyytiä, kun Rissanen on esitellyt visioitaan niin LUTin johdolle kuin muulle henkilökunnalle. Kun Rissanen oikein innostuu, hän huudahtaa: ”I love you, nerokasta!” Toisinaan Rissanen taittaa pitkän vartensa polvilleen, jotta hänen on helpompi täyttää kuvioillaan myös paperin alareuna.

Rissanen johtaa syksyllä 2025 Lahdessa alkavaa uutta Executive MBA -ohjelmaa (EMBA). Kyseessä on kansainvälisesti tunnustettu maksullinen johtamisen maisteritutkinto, jossa jo työelämässä olevat eri alojen ammattilaiset voivat täydentää osaamistaan. LUTin uuden EMBA:n suunnittelu on jo vauhdissa.

”Jalo on sytyttänyt kipinän, ja meidän tehtävämme on saada myynti uuteen roihuun. Myynti on ollut akateemisen maailman pikkuveli, mutta Paanasten ansiosta pääsemme kehittämään myynnin arvostusta. On huikeaa päästä yhdistämään akateemista tietoa käytännön tietoon valmentavalla otteella”, Rissanen sanoo.

right
Jalo on sytyttänyt kipinän, ja meidän tehtävämme on saada myynti uuteen roihuun.
Jussi Rissanen
työelämäprofessori, LUT-kauppakorkeakoulu

Luontainen johtaja me-henkeä luomassa

”Jokainen luokka tarvitsee johtajansa”, kirjoitti sijaisopettaja Jussi Rissasesta, kun hän oli kolmannella luokalla, ja äiti säästi lapun. Rissanen kertoo olevansa sitä ihmistyyppiä, joka on jo lapsesta asti tullut usein valituksi porukan johtajaksi. Partiossa hän veti sudenpentulaumaa ja eteni Karstulan lippukunnassa sihteeriksi eli toiseksi ylimmäksi johtajaksi.

SPR:n ensiapukursseilla Rissanen nautti näyteltyjen hätätilanteiden liikkeelle sysäämästä adrenaliinista ja tykkäsi ottaa tilanteen haltuunsa – johtaa ihmisiä.

Lukiossa hän haki vaihto-oppilaaksi Yhdysvaltoihin, mutta reputti englannin kielen kokeen. Rissanen ei tästä lannistunut.

”Sanoin kokeen vastaanottajalle, että onko se niin vaarallista, jos en osaa englantia nyt. Otan ruisleivän kainalooni ja menen Jenkkeihin oppimaan kieltä.

Pääsin kuin pääsinkin matkaan. Se oli perheelleni helpotus, koska söin kotona niin paljon”, Rissanen virnistää.

USA-vuoden jälkeen Rissasen kärsi kulttuurishokista Suomessa, eikä jaksanut lukea pääsykokeisiin. Niinpä hän meni lukion jälkeen armeijaan ja rakastui heti sen me-henkeen.

”Armeijassa ei voi paistatella riikinkukkona tai -kanana tunkiolla, vaikka tähtiainesta joukosta aina löytyykin. Meininki oli fyysistä ja tavoitteellista, juuri minun makuuni. Pärjäsin hyvin ja pääsin Kainuun prikaatista Reserviupseerikoulun (RUK) sissikomppaniaan upseerioppilaaksi.”

Koska Rissasen haaveammatti oli alun perin ambulanssilääkäri, hän haki RUK:n jälkeen sekä sairaanhoitajaopistoon että Maanpuolustuskorkeakoulun Kadettikouluun. Hän sai opiskelupaikan molemmista, mutta valitsi Kadettikoulun. Aselajina oli jalkaväki ja kranaatinheittimistö, pääaineena sotilasjohtaminen ja sotilaspedagogiikka.

”Armeija ei ole vain käskyttämiskulttuuria, vaan myös ihmisten kohtaamista. Johtaminen täyttää salit, mutta johtajuus täyttää sydämen.”

left
Jussi Rissanen
Kuva: Jussi Rissasen kotialbumi
right

Vuorovaikutus ja ihmisten johtaminen kiinnosti Rissasta koko ajan enemmän, joten hän haki LUTiin opiskelemaan kauppatieteitä pääaineena johtaminen ja organisaatiot. Opiskellessaan Rissanen vaikuttui Lappeenrannassa vierailleen konsultin luennosta. Konsultti oli puhunut strategisesta johtamisesta ja Rissanen oivalsi, että tuotahan voisi tehdä työkseen.

Palaset loksahtivat paikalleen, kun Rissanen sai työpaikan Mercuri International -yrityksen konsulttina. Hän etenemisensä aloittelijasta senior consultant -tasolle vain neljässä vuodessa oli yrityksen historian nopein.

”Mercuri Internationalissa opin myynnin systematiikan. Olen heille paljosta kiitollinen, mutta kaikella on hintansa. Vedin siellä parhaimmillaan 140–150 valmennuspäivää vuodessa, tein kuumeisena töitä, ja sydänlihakseni tulehtui. Kun makasin hoidettavana Meilahden sairaalassa, silmiini sattui otsikko lehdestä: ’Työelämä voi tappaa’. Tajusin, että minun on pakko höllentää työtahtia.”

Toipumisensa jälkeen Rissanen jatkoi myyntiuransa luomista ja työskenteli useilla eri työnantajilla, muun muassa Veho Autotalolla myyntijohtajana ja Woikoskella myynnistä vastaavana. Rissanen pääsi myyntijohtajaksi Baronalle ja oli luomassa Vuoden kauppakeskustekona 2021 palkittua Badeli-kauppakeskusverkkokauppaa Mall of Triplaan.

Baronalla työskennellessään Rissanen perusti myös Myyntiradio-podcastin yhdessä Baronan silloisen markkinointipäällikön Valtteri Karjulan kanssa. Tätä nykyä yli 50 jaksoa käsittävä Myyntiradio on Suomen kuunnelluimpien yrityspodcastien joukossa.

"Olen saanut työelämäni aikana valmentaa ja johtaa myyjiä jo yli 20 vuoden ajan. Kuten tiedätte, myynnissä on menossa valtava kehitysloikka digitaalisuuden, tekoälyn ja asiakkaiden ostamisen muutoksen kautta. Se, mikä ei muutu, on myyjän ja johtajan kyky kohdata asiakas ja hänen johdettavansa. Tätä kykyä kutsun itse kohtaamiskyvykkyydeksi."

”Karismaa ei voi liimata päälle, mutta hyväksi myyjäksi voi kasvaa”

Rissanen sanoo, ettei hänen ole juuri tarvinnut hakea töitä tai uusia avauksia – hänelle on yleensä soitettu ja tarjottu tilaisuutta. Näin kävi myös LUTin työelämäprofessuurin kohdalla. Työuralle on mahtunut kuitenkin paljon epäonnistumisia, Rissasen mukaan jopa enemmän kuin onnistumisia. Luontainen palo olla myynnin etulinjassa ei ole silti sammunut.

”Kun menen johonkin mukaan, vien sisään koko Jussin, en vain palasta itsestäni. Uskon, että tämä aitous ja rouheus, jonka uskallan näyttää, on auttanut minua urallani. En teeskentele mitään, olen oma itseni. Myyntiradiossakin olen alusta asti halunnut puhua myynnin lisäksi elämästä rosoineen päivineen.”

Rissanen kertoo olevansa luontainen esiintyjä, jolle mikki on käden jatke. Tämä on helppo uskoa, kun Rissasta katselee ja kuuntelee. Hänellä on kuuluva ääni ja taito käyttää sitä, mutta myös taito pysähtyä, katsoa silmiin ja kuunnella. Rissanen ei osaa jännittää sosiaalisia tilanteita millään tavalla.

”Aivoni ovat sillä tavalla rakentuneet, etten koskaan mieti, miltä näytän tai kuulostan puhuessani. Pidän paljon enemmän puhumisesta kuin puheiden valmistelusta, enkä lue suoraan paperista. 
 

Vaikka myyjän pitää tuntea asiakkaan numerot eli liiketoiminta, puhun mieluummin ihmisistä kuin exceleistä.”

Rissasen työelämäprofessuuri kestää viisi vuotta eli vuoteen 2029 saakka. Luvassa on paljon myymistä: yritysvierailuja, verkostoitumista ja somevaikuttamista. Tietenkin edessä on syksystä 2025 alkaen myös valmennusta uuden EMBA-ryhmän kanssa – Rissasen sanoin kera sydämen lämmön.

Myyntipiireissä tunnetun sanonnan mukaan hyvä myyntitaito on synnynnäinen ominaisuus, jota ei voi opetella. Rissanen on osin eri mieltä.

”Karismaa ei voi liimata päälle, mutta hyväksi myyjäksi voi kasvaa. On totta, ettei kaikille voi valmentaa myyntiä, mutta myynnissä on kyse ennen kaikkea ihmisten kohtaamisesta eli siitä kohtaamiskyvykkyydestä. Kyvystä ottaa ihmiset haltuun, herkkyydestä lukea tilannetta ja taidosta kohdella toista ihmistä arvokkaasti.”

Pitkän uran myynnin valmentajana tehnyt Rissanen kertoo saavansa asiakkailta jatkuvasti palautetta työstään. Parhaimmillaan hän on onnistunut antamaan väärässä työpaikassa kituneelle ihmiselle oivalluksen uudesta suunnasta. Eräs Myyntiradion kuuntelija kertoi vaihtaneensa yliopistossa pääainetta, kun innostui Rissasen ansiosta myynnistä. 

Rissanen sanoo oman työuransa muuttaneen häntä ihmisenä.

”Toki minulla on aina ollut kunnianhimoa ja näyttämisen halua, mutta vuosien myötä kunnianhimo on vaihtunut auttamishaluksi. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät, miten pienillä teoilla ja sanoilla voi tsempata toista.”

”Myynnin valmentajana haluan olla luomassa me-henkeä, näyttämässä suuntaa ja selkärankaa. Toivon, että antamani valmennus kulkeutuu embalaisten mukana heidän arkeensa ja heidän perheidensä arkeen.”

left
Jussi Rissanen
Kuva: Lauri Aapro
right

Jussi Rissanen

  • Syntynyt Helsingissä, asuu Klaukkalassa Nurmijärvellä
  • Koulutus: kauppatieteiden maisteri, LUT-yliopisto (2008); upseeri, Maanpuolustuskorkeakoulu (2000); nykyinen sotilasarvo majuri evp
  • LUTin työelämäprofessori 2024–
  • Baronan tytäryhtiö Frontlinersin perustaja ja toimitusjohtaja 2023–
  • Baronan myyntijohtaja 2018–2022 
  • Myyntiradion perustaja 2020–
  • Oy Woikoski Ab, myyntijohtaja, 2014–2018 
  • Veho Autotalot Oy, myyntijohtaja, 2012–2014
  • Mercuri International, senior consultant, 2005–2011
  • Suomen Puolustusvoimat, upseeri, 2000–2005
  • Perhe: puoliso, kolme koripalloilevaa poikaa sekä bonustytär
  • Harrastukset: ”Meillä on puolison kanssa yhteinen harrastus – käydä jokaisessa Suomen kansallispuistossa. Nyt on tilanne 16/41. Lisäksi nostan rautaa kuntosalilla.”

Lue seuraavaksi:

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajan tasalla tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.