LBS – Lahjoitus
Julkaistu 5.2.2024
Päivitetty 5.2.2024

Suomalainen myyntiosaaminen saa pian uutta nostetta: Jalo ja Anja Paananen ovat lahjoittaneet viisi miljoonaa euroa LUT-yliopiston myynnin ja markkinoinnin koulutukseen ja tutkimukseen. Peikko Groupin perustajana tunnettu Jalo Paananen näkee myyntiosaamisen ratkaisuna taantuma-Suomen ongelmiin.

”Myyntiosaaminen voi parantaa vientiyritysten menestystä jopa niin paljon, että Suomen bruttokansantuote kasvaa yhdellä prosentilla. Luotamme LUTin kykyyn kouluttaa osaajia, jotka nostavat taantuma-Suomen takaisin jaloilleen”, yrittäjälegenda Paananen toteaa.

Historiallinen lahjoitus on suuruudessaan omaa luokkaansa: se on tiettävästi suurin koskaan suomalaisyliopistolle tehty yksityislahjoitus. Lisäksi se on LUT-yliopiston historian suurin yksityishenkilön tekemä lahjoitus. LUT-kauppakorkeakoulu rakentaa lahjoitusvaroilla Lahden kampukselle kansallisesti merkittävän myynnin ja markkinoinnin osaamiskeskittymän.

”Lahjoitus on oikea jättipotti LUTille ja koko Lahden seudulle. Se avaa myös aivan ainutlaatuiset mahdollisuudet yrityksille ja uudenlaista potentiaalia alueelliselle yritysyhteistyölle”, sanoo LUT-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Teresa Kemppi-Vasama.

Lahden kampuksen osaamiskeskittymä tarkoittaa käytännössä uuden myynnin ja markkinoinnin maisterikoulutuksen sekä myyntiteemaisen Executive MBA -täydennyskoulutusohjelman perustamista. Molemmat koulutukset alkavat syksyllä 2025.

”Me luttilaiset olemme äärimmäisen kiitollisia tästä käsittämättömän upeasta lahjoituksesta, jolla rakennamme menestystä koko Suomen tulevaisuuden tarpeisiin”, kertoo LUTin rehtori Juha-Matti Saksa.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Myyntiradion Jussi Rissanen aloittaa työelämäprofessorina

LUT-kauppakorkeakoulu on perustanut myös uuden työelämäprofessuurin vahvistamaan myynnin osaamista. Työelämäprofessoriksi on nimitetty 1.2.2024 alkaen Baronan entinen myyntijohtaja ja tytäryhtiö Frontlinersin perustaja Jussi Rissanen. Rissanen toimii jatkossa uuden myyntiteemaisen Executive MBA -täydennyskoulutusohjelman johtajana.

”Yliopistokoulutus ja tutkimustaidot luovat vahvan perustan myyntityöhön ja liiketoiminnan konsultointiin. Erityisen tärkeää on parantaa suomalaisten akateemisia myyntitaitoja ja vuorovaikutusosaamista, jota toki oppii parhaiten käytännön myyntityössä”, sanoo Myyntiradio-podcastistakin tuttu myyntivalmentaja Rissanen.

Paanasten lahjoitus mahdollistaa myös useiden akateemisten asiantuntijoiden rekrytoimisen. Rekrytoinnit käynnistetään helmikuussa 2024.

”LUT-kauppakorkeakoulu nostaa profiiliaan myynnin ja markkinoinnin koulutuksessa ja tutkimuksessa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin”, sanoo LUT-kauppakorkeakoulun dekaani Sami Saarenketo.

LUT-kauppakorkeakoulu

• Toimii kauppakorkeakouluna LUT-yliopistossa ja kuuluu maailman parhaan 150 bisneskoulun joukkoon. Tiedekunnassa on noin 130 työntekijää ja 25 professoria.
  • Keskittyy kestävään liiketoimintaan ja sen uudistamiseen.
  • Tutkii kansainvälistä markkinointia seuraavista näkökulmista:
    • yrittäjyys
    • innovaatioiden johtaminen
    • kestävä kuluttajakäyttäytyminen
    • strategia ja digitaalisen markkinointiteknologian omaksuminen
  • Toimii sekä Lappeenrannan että Lahden kampuksella.
  • Nykyisistä maisteriohjelmista yksi keskittyy kansainvälisen markkinoinnin johtamiseen (International marketing management). Lisäksi LUT-kauppakorkeakoulu tarjoaa myynnin opintojaksoja kaikille niistä kiinnostuneille opiskelijoille.

Jalo Paananen
050 3138486, jalo.paananen@gmail.com