Twist Be.
Julkaistu 12.11.2021
Päivitetty 23.11.2023

Tällä sivulla

Luonnonmukaisuus ja kestävyys ovat iso trendi kauneusbisneksessä, mutta yrittäjä Kati Partasen mielestä on liian helppoa myydä tuotetta pelkkään luonnonmukaisuuteen vedoten.

"Kauneusbisneksessä etenkin naisille myydään ensin ongelma, sitten ratkaisu eli käytännössä useita eri kosmetiikkatuotteita."

Partasen mielestä ei ole kestävää markkinoida ihmisille ajatusta siitä, ettemme kelpaa olemalla omanlaisiamme.

"Jos kuluttaja saadaan uskomaan, ettei hän ole ikinä hyvä sellaisena kuin on, hänelle on helppo myydä aina vain lisää tuotteita korjaamaan niin sanottua ongelmaa. Me Twistbellä haluamme muuttaa tällaista ajattelua ja puhua kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista."

Partanen on toinen kotimaisen Twistbe-ihonhoitobrändin perustajista ja yrityksen markkinointijohtaja.

"Epäselvät ja monimutkaiset tuotemerkinnät, ympäristöä kuormittavat ainesosat, kertakäyttöpakkaukset ja enemmän on enemmän -markkinointi ovat kosmetiikkabisneksen kesto-ongelmia. Halusimme haastaa vallitsevaa toimintakulttuuria ja tuoda markkinoille erilaisen ihonhoitoyrityksen", hän kertoo.

On tunnettava yhteistyökumppaninsa

Kosmetiikkateollisuus tuottaa lähtökohtaisesti huomattavan ympäristökuorman valmistusprosesseissa ja jätteen määrässä. Partasen mukaan Twistbellä tiedostetaan hyvin se, että oikeastaan paras kosmetiikkatuote on sellainen, jota ei koskaan valmisteta.

"Emme voi silti jättää kestävyysasioita huomioimatta vain siksi, että kaikki ei ole heti täydellistä. On pakko aloittaa jostakin."

Twistbe ei valmista myymiään tuotteita itse, joten yrityksessä otettiin alusta asti linjaksi se, että myynnissä on vain sertifioituja ja tietyt laatuvaatimukset täyttäviä ihonhoitotuotteita.

"Halusimme oppia tuntemaan valmistusketjussa mukana olevat ihmiset, ymmärtää heidän arvonsa ja tapansa hoitaa yritystään, jotta voimme myydä heidän tuotteitaan."

Partasen mukaan Twistbe huomioi myymiensä tuotteiden valinnassa useita seikkoja, kuten esimerkiksi raakamateriaalien alkuperän, prosessointitavan ja kuormitustekijät iholle, keholle ja ympäristölle sekä pakkausmateriaalin, kierrätettävyyden, biohajoavuuden sekä valmistajan omat ekologiset ja eettiset standardit.

"Kuluttaja voi tarkastella samoja seikkoja ostaessaan mitä tahansa tuotetta. Uskon, että valveutuneisuus lisääntyy herkästi. Pian voi käydä niin, että huomaa etsivänsä kaupasta koko ajan enemmän ekologisia tuotteita tai miettii tarkemmin, millaisia vaatteita ostaa."

Taustatyö tehdään kuluttajan puolesta

Partanen perusti ihonhoitoyrityksen yhdessä opiskelukaverinsa, Twistben toimitusjohtajan Veera Brücklerin kanssa. Yrityksellä on toimipiste Helsingissä sekä verkkokauppa ja yritys tekee myös verkkovalmennusta.

Partanen ja Brückler tutustuivat opiskellessaan LUT-kauppakorkeakoulussa. He ovat opiskelleet lisäksi ihon biologiaa, solubiologiaa, raaka-ainetuntemusta sekä kosmetiikan valmistusta Formula Botanica -verkkokoulutuksen kautta.

Poikkitieteellinen tausta on ollut hyödyksi liiketoimintakonseptin kehittelyssä.

Brückler kertoo Kaikki ihonhoidosta by Twistbe -podcastissa, että kauppatieteilijän koulutuksesta huolimatta hän tarvitsi ulkopuolisen näkökulman ymmärtääkseen kauneusbisneksen ongelmat.

"Ei ole mitään lakia, joka kieltäisi myymästä tuotteita huonolla hinta-laatu-suhteella. Kauneusteollisuus ei ole mikään poikkeus, vaan voitto halutaan maksimoida hyvin usein jopa kuluttajan kustannuksella", Brückler sanoo podcastissa.

Hän havahtui kauneustuotteiden aiheuttamiin terveysongelmiin vieraillessaan Yhdysvalloissa. Siellä  Brückler kuuli sikäläiseltä ammattimeikkaajalta, että meikkaajan elimistöstä oli löytynyt verikokeissa lukuisia haitallisia pitoisuuksia, jotka olivat peräisin hänen työssään käyttämästään kosmetiikasta.

"Tajusimme, ettemme ole ainoita, jotka eivät tiedä, mitä kosmetiikkatuotteet todellisuudessa sisältävät myyntipuheiden takana. Oivalsimme, että markkinoilta uupui yritys, joka tekisi selvitystyön kuluttajan puolesta. Siitä se rulla sitten lähti purkautumaan."

Emme voi jättää kestävyysasioita huomioimatta vain siksi, että kaikki ei ole heti täydellistä. On pakko aloittaa jostakin.

Yhteistyö kilpailijan kanssa onkin ympäristöteko

Partanen pitää Twistbeä siitä poikkeuksellisena yrityksenä, että eettiset päätökset voivat ajaa jopa taloudellisen kannattavuuden edelle. Partanen naurahtaa tietävänsä, ettei se kuulosta liiketoiminnallisesti järkevältä, mutta Twistbe-yrittäjät eivät voi sivuuttaa arvojaan ja missiotaan.

Twistbellä kestävyysajattelu ulottuu jopa yhteistyöhön kilpailevan toimijan kanssa. Twistbe sai vähennettyä tuotteiden kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä ja pakkausmateriaalitarvetta, kun yritys teki yhteistyösopimuksen samoilla markkinoilla toimivan maahantuojan kanssa – jolla on myös kaksi kilpailevaa verkkokauppaa.

"Puolisomme pitivät meitä hulluina, kun edes harkitsimme tällaista järjestelyä, mutta me Veeran kanssa olemme olleet tosi tyytyväisiä."

"Se, että olemme Veeran kanssa molemmat äitejä, auttaa meitä ajattelemaan tulevia sukupolvia. Emme voi tehdä bisnestä vain tässä hetkessä. Haluamme huomioida, mitä tekomme aiheuttavat lapsillemme ja ihmisille heidän jälkeensä."

Mikä Twistbe?

• Vuonna 2015 perustettu yritys, joka myy eettisesti tuotettua kosmetiikkaa
  • Twistbe tulee sanoista "The Way It's Supposed To Be", (suom. kuten asioiden / tuotteiden kuuluu olla)
  • Liikevaihto 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2020
  • Työllistää 9 ihmistä
  • Kati Partanen on työskennellyt aiemmin Philipsillä ja Alma Medialla, Veera Brückler muun muassa Nokialla ja Sampo-pankilla (nyk. Danske Bank).

Markkinointijohtaja Kati Partanen, Twistbe, 040 196 9602, kati@twitsbe.fi