Lappeenranta Campus interior
Julkaistu 15.11.2021
Päivitetty 28.8.2023

LUT-yliopiston Lappeenrannan kampukselle rakennetaan marraskuussa 5G Mökki. Mökkiä on tarkoitus käyttää opetukseen, koulutukseen, opiskelijaprojekteihin, viestintään ja striimaamiseen.

"Mökillä luodaan yhteyksiä ympäri maailmaa ja innovoidaan uutta. Pyrimme houkuttelemaan sen avulla kärkiyliopistoja ja yrityksiä yhteistyöhön Suomesta ja maailmalta", tutkijatohtori Antti Pinomaa kertoo.

5G-mökkien ansiosta oppimisympäristö on mahdollista siirtää sinne, missä sitä tarvitaan. Mökkejä aiotaan viedä esimerkiksi Afrikkaan.

"Mökki tarjoaa yrityksille helpon ja nopean tavan löytää uusia tekniikan osaajia ja käynnistää kehitysprojekteja. Se yhdistää organisaatioita ja kannustaa oppimaan."

Uusi yhteiskäyttötila kannustaa opiskelijoita yrittäjyyteen

5G Mökeissä on mahdollista tutustua esimerkiksi lisätyn ja virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin. Mökeissä tehdään videoita sekä erilaisia 3D-, AR- ja VR-tuotantoja sekä livestriimauksia. Lisäksi opiskelijat voivat osallistua virtuaalisiin verkostoitumistilaisuuksiin.

"Mökissä oppijat eivät ole passiivisia kuuntelijoita. He osallistuvat sovellusten, demojen ja prototyyppien ideointiin ja toteuttamiseen sekä erilaisten havainnollistavien ohjelmien tuottamiseen. Tekniikan alalle tarvitaan lisää tällaisia osaajia", Pinomaa jatkaa.

LUTES (LUT Entrepreneurship Society ry) on rakentanut 5G Mökin yhteyteen myös uuden Parvi-yhteiskäyttötilan. Sen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden yrittäjyystaitoja ja kannustaa uusia startup-yrittäjiä. Tila toimii opiskelijoiden, yritysten, yrittäjyyden tukipalveluiden, yliopiston ja järjestöjen poikkitieteellisenä kohtaamispaikkana. Tilaan odotetaan päivittäin yli 50 henkilöä.

"Korona on lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta yrittäjyyttä kohtaan. Parvi pyrkii vastaamaan tähän kasvavaan kysyntään", projektia jo pitkään johtanut Community Manager Lauri Hollo kertoo. Aiemmin kampuksella ei ollut kaikille yhteistä yrittäjyyden kohtaamispaikkaa.

"Innovaatiot eivät synny tyhjiössä. Innokkaat tekijät haluavat päästä taas yhdessä keskustelemaan, oppimaan ja kokemaan. Parvella tämä onnistuu sekä kasvokkain että viimeisintä teknologiaa hyödyntämällä", Mikko Pajula, toinen Parven perustajajäsenistä, jatkaa.

Uuden tilan avajaiset järjestetään perjantaina 19.11. Tilaisuutta voi seurata paikan päällä tai live striimin kautta klo 13–14.30. Viikonloppuna opiskelijat osallistuvat tilassa Euroopan suurimpaan innovaatiokisaan, ja loppukuussakin on tulossa jo tapahtumia.

"Parvesta halutaan sellainen yhteisö, että seuraavan suuren startupin voidaan ylpeydellä sanoa tulleen meiltä Lappeenrannasta", Hollo lisää.

5G Mökki -verkosto

• 5G Mökki on viimeisimmällä teknologialla varustettu, monikäyttöinen oppimistila. Se kehitettiin 5G Hack the Mall -tapahtumassa vuonna 2019.
  • Mökissä opiskellaan 5G:n ja muiden uusien teknologioiden soveltamista ja käyttöönottoa, kuten 5G, virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (AR). Verkostossa tuodaan uusia ideoita, demoja ja prototyyppejä heti markkinoilla kokeiltaviksi.
  • Mökkiverkostoon kuuluvat myös muun muassa Nokia Oyj, Aalto-yliopisto, HAMK ja XAMK.
  • Verkosto kasvaa jatkuvasti niin Suomessa kuin maailmalla.
  • Verkostoa ja tuloksia esitellään World Expossa Dubaissa Education Finlandin päivillä 1.–2.2.2022.
  • LUTille mökin toimittaa Start North -yhdistys (SN).