Sähkötekniikan opiskelijoita
Julkaistu 9.10.2018
Päivitetty 9.10.2018

Haastattelimme sähkötekniikan professori Jarmo Partasta ja listasimme sinulle viisi painavaa syytä, miksi sähkötekniikka on kannattava alavalinta.

1. Maailmassa on edelleen 1,3 miljardia ihmistä, joilla ei ole sähköä ollenkaan

Sähköllä voidaan vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin, jokapäiväiseen elämään ja koulutustasoon. Sähkön avulla voidaan myös valmistaa tuotteita, joita voidaan viedä maailmalle.

Samaan aikaan maailmassa on edelleen yli miljardi ihmistä, joilla on pysyvä sähkökatko eli ei sähköä ollenkaan. Kun heille saadaan ensimmäistä kertaa sähköt – lamppu syttymään ja liesi toimimaan – se on valtava askel heidän elinolosuhteille ja hyvinvoinnille. Työnsarkaa siis riittää.

2. Yhtä mielenkiintoista aikaa sähkötekniikan alalla ei ole ollut sitten sähkön keksimisen

Sähkö on yli 100 vuotta vanha keksintö, mutta juuri nyt sähkötekniikan ala mullistaa maailmaa enemmän kuin koskaan. Esimerkiksi LUTissa tutkitaan, miten sähkön avulla voidaan tehdä vetyä, metaania, metanolia, bensaa, dieseliä, muovia, lannoitteita ja jopa ruokaa.

Lisäksi sähkötekniikan insinöörit kehittävät muun muassa energiavarastoja, sähkönjakelun kuormien ohjausta, älykkäitä sähköverkkoja ja liikennettä, ja selvittävät, miten tietotekniikka ja Internet of Things eli IoT tulevat vaikuttamaan sähkö- ja energiatekniikan aloilla.

Kymmenen vuoden päästä näillä asioilla on pystytty muuttamaan maailmaa jo paljon: ilmastonmuutosta on hillitty ja hiilidioksidipäästöistä on sähkön avulla tehty haitakkeen sijasta hyödyke eli raaka-aine. Tulevaisuutta tehdään tässä ja nyt.

Sähkötekniikan opiskelijoita

3. Sähkö on avainroolissa ilmastonmuutoksen hillinnässä

Vuonna 2016 voimaan astuneen Pariisin ilmastosopimuksen tarkoituksena on pysäyttää ilmastonmuutos. Sopimuksessa maapallon lämpötilan nousu on rajattu 1,5 asteeseen verrattuna aikakauteen ennen teollistumista. Syksyllä 2018 julkaistu IPCC-raportti vahvisti tätä viestiä entisestään.

Tämän lupauksen täyttämisessä sähkötekniikalla on merkittävä rooli: vaikutukset näkyvät niin liikenteessä, energiantuotannossa, sähköjärjestelmissä kuin myös teollisissa prosesseissa – kaikissa tavoitteena päästöjen vähentäminen.

Samalla uudistuvat myös sähköön liittyvä kaupankäynti, sähköverkot ja sähkönjakelu. Sopimukseen kirjattujen kunnianhimoisten tavoitteiden täyttämiseksi on vielä paljon työtä tehtävänä.

Voit lukea aiheesta lisää sähkötekniikan opiskelija Kim Nyyssösen kandidaatintyöstä.

4. Sähkötekniikan osaajille on takuuvarmasti töitä

Sähkötekniikka on ala, jota ilman elämä on nykypäivänä melko hankalaa. Sähköä on kaikkialla: sen avulla välitetään tietoa, liikutetaan ihmisiä ja pyöritetään maailmaa. Maailmanlaajuinen energiantuotannon murros ja tarve tehostaa energian käyttöä tarjoavat sähkötekniikan osaajille työtä nyt ja tulevaisuudessa.

LUTista valmistuneet sähkötekniikan diplomi-insinöörit tunnetaan laaja-alaisuudestaan: heillä on ymmärrys siitä, mikä on sähkön rooli nyky-yhteiskunnassa ja miten maailmasta tehdään puhdas hiilidioksidipäästöjen ja pienhiukkasten suhteen. Lisäksi heillä on vahva talouden osaaminen.

Video: Opiskelijat sekä tutkijaopettaja ja tutkijatohtori kertovat sähkötekniikan opiskelusta sekä miksi valita juuri LUT.

Jos video ei näy, voit katsoa sen YouTubesta.

5. Sähkötekniikassa sovellat matematiikkaa työkaluna sekä fysiikkaa ilmiöinä – ota siis matematiikasta ja fysiikasta koulussa kaikki ilo irti

Sähkötekniikassa kaikki tekeminen perustuu sähköön liittyviin fysikaalisiin ilmiöihin, erityisesti sähkömagnetismiin eli materiaalien sähköisiin ja magneettisiin ominaisuuksiin.

Jotta ymmärrät, miten sähköenergia syntyy, miten sitä käytetään ja siirretään, kuinka sähköjärjestelmiä ohjataan ja miten sähkömarkkinat toimivat, on sinun ymmärrettävä fysiikan lakeja sekä matematiikan kaavoja. Niiden avulla voit soveltaa osaamistasi sähköistyvän yhteiskunnan uudistamiseen.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.