Opiskelijoita opiskelemassa
Julkaistu 24.1.2024
Päivitetty 24.1.2024

Kevään 2024 toisessa yhteishaussa todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella täytetään 80 prosenttia LUTin tekniikan alojen aloituspaikoista. Kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden puolella todistusvalinnalla täytetään 60 prosenttia LUTissa olevista aloituspaikoista.

Opiskelupaikan voi siis saada myös valintakokeen kautta – ylioppilaskirjoitusten tuloksista huolimatta. Tutustu LUTissa opiskeltavien alojen valintakokeisiin.

Kirjoituksiin kannattaa panostaa nyt, kun asiat ovat vielä tuoreessa muistissa. Tarvittaessa esimerkiksi arvosanojen korottaminen on mahdollista toki myöhemminkin. Katso tarkemmat ohjeet ylioppilaskirjoituksiin Ylioppilastutkintolautakunnan sivuilta.

Kirjoituksiin kannattaa panostaa nyt, kun asiat ovat vielä tuoreessa muistissa.

Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuessa on hyvä miettiä, mikä on oma tapasi oppia. Oletko visuaalinen oppija eli tykkäätkö käyttää värejä ja kuvioita? Opitko parhaiten kuulemalla vai lukemalla? Missä on sinun lempipaikkasi opiskella? Peilaa näitä kysymyksiä myös alla oleviin vinkkeihin – se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Reaaliaineisiin lukeminen

• Kirjoita muistiinpanoja. Kun huomaat tekstissä mielestäsi tärkeän kohdan, kirjoita se ylös. Kertaa muistiinpanot aina kappaleen tai luvun jälkeen.
  • Tee ajatuskarttoja. Lue esimerkiksi yksi kappale ja tee tämän jälkeen muistamistasi asioista ajatuskartta. Lue sitten kappale uudestaan ja täydennä ajatuskarttaa tarvittaessa.
  • Lue kaverin kanssa. Kumpikin lukee yhden kappaleen, ja tämän jälkeen keskustelette sen sisällöstä ja mietitte, mikä oli tärkeintä. Miettikää myös, miten oppimanne liittyy edellisiin kappaleisiin.
  • Tee käsitekortteja. Kirjoita kortin toiselle puolelle käsite ja toiselle puolelle käsitteen selitys. Opiskele käsitekortteja yhdessä kaverin kanssa.
  • Käy läpi vanhoja yo-kokeita. Minkä tyyppiset kysymykset tai aihepiirit toistuvat? Lue nämä aihealueet erityisen hyvin.
  • Käytä värejä ja kuvioita tehdessäsi muistiinpanoja!
  • Jos lukemasi kirja on oma, alleviivaa tärkeimmät lauseet.
Kyniä ja muistilappuja

Matemaattisiin aineisiin lukeminen

• Laske läpi vanhoja yo-kokeita. Voit ostaa tai lainata vanhoja ylioppilaskokeita sisältävän kirjan tai etsiä tehtävät ja ratkaisut netistä. Minkä tyyppisiä tehtäviä on eniten?
  • Kirjoita vaihe vaiheelta, miten lasku etenee. Voit esimerkiksi kirjoittaa ensimmäisenä alkuarvot, toisena piirrät kuvan ja kolmantena etsit tarvittavat yhtälöt.
  • Keksi aiheesta omia tehtäviä ja ratkaise niitä yksin tai yhdessä kaverin kanssa.
  • Kirjoita tarvittavat yhtälöt ajatuskarttaan. Tee jokaiselle aihealueelle tai kurssille omat ajatuskartat.
  • Opettele käyttämään laskintasi oikein, mutta älä unohda päässälaskua.
  • Laske, laske ja laske! Oman laskurutiinin löytäminen on tärkeää.

Kielten lukeminen

• Kun katsot elokuvia tai sarjoja, laita tekstitykset opiskelemallesi kielelle.
  • Kun tapaat kavereita, älkää puhuko lainkaan suomea.
  • Käy läpi vanhoja yo-kokeita ja tee niissä olevia tehtäviä.
  • Kirjoita päiväkirjaa opiskelemallasi kielellä.
  • Opettele sanastoa korttien avulla. Kirjoita kortin toiselle puolelle vieraskielinen sana ja toiselle puolelle sen suomenkielinen vastine. Kertaa näiden avulla sanastoa yksin tai kaverin kanssa.
  • Pelaa Aliasta kaverin kanssa eri kielellä.
  • Tee nettiharjoituksia (esimerkiksi YLE:n Abitreenit)
  • Keksi muistisääntöjä kieliopissa. Voit keksiä ihan omia tai käyttää valmiita, kuten ruotsin "KonSuKiePre". Myös lorut ja sanaketjut helpottavat oppimista (esimerkiksi saksan aus, bei, mit, nach, seit, von, zu). Hoe niitä mielessäsi erilaisin rytmein.
  • Lue kirja eri kielellä.
Opiskelijoita opiskelemassa kirjastossa

Yleisiä vinkkejä

• Aikatauluta! Kirjoita jokaiselle viikolle oma opiskeluaikataulu. Aikatauluta myös jokainen päivä erikseen. Monelta aloitat lukemaan? Koska pidät ruokatauon? Muista pitää kiinni aikataulustasi.
  • Etsi itsellesi sopiva paikka opiskella. Onko se kotisohvalla vai läheisessä kirjastossa?
  • Laita puhelin lentokonetilaan. Tällöin voit halutessasi kuunnella musiikkia samalla kun opiskelet ilman, että WhatsApp-ryhmät laulavat.
  • Sovi itsesi kanssa tauoista. Tauolla saat katsoa puhelinta ja vastailla viesteihin. Muuten keskity täysin opiskeluun.
  • Älä opiskele pakolla. Jos tulee eteen ongelma tai jokin asia ei vaan millään suju, älä jää hakkaamaan päätä seinään. Pidä tauko ja yritä hetken päästä uudestaan.
  • Jos opiskelun aloittaminen on vaikeaa tai et meinaa pysyä aikataulussa, sovi kaverin kanssa yhteinen opiskeluaikataulu. Viikon päätteeksi voitte tentata toisianne.
  • Etkö jaksa istua ja lukea? Kävele kirja kädessä ja lue samalla.
  • Älä huijaa itseäsi, että opiskelet, vaikka samalla olet puhelimella ja puuhaat kaikkea muuta. Jos olet levoton, voit opiskella 30 minuuttia ja pitää sitten viiden minuutin tauon. Tutustu esimerkiksi Pomodoro-tekniikkaan.
  • Muista myös levätä ja syödä hyvin!

Tsemppiä valmistautumiseen ja itse kirjoituksiin!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös:

Tilaa hakijan uutiskirje

Saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa yliopistoon hakemisesta ja opiskelusta LUTissa.