Analysing water in a laboratory.
Julkaistu 22.8.2023
Päivitetty 22.8.2023

Koulutusohjelman käynnistämisen yhteydessä järjestetään Sammonkadulla sijaitsevien laboratorioiden avoimien ovien iltapäivä torstaina 14. syyskuuta.

Nyt käynnistyvällä vuosikurssilla aloittaa 18 opiskelijaa kahdeksasta eri maasta. Noin puolet opiskelijoista on suomalaisia, loput muualta Euroopasta ja Aasiasta. Osalla opiskelijoista on useiden vuosien työkokemus vesihuollon alalta, kun taas osa jatkaa koulutukseen suoraan insinööriopinnoista. Kaikkiaan maisteriohjelmaan tuli tammikuussa päättyneessä haussa 112 hakemusta, joista 86 oli hakukelpoisia.

Yrityksiä kutsutaan mukaan yhteistyöhön

Opintojensa alussa opiskelijat perehtyvät kestävään veden käyttöön, jätevedenkäsittelyn tekniikoihin ja mallintamiseen sekä haitallisten yhdisteiden aiheuttamiin haasteisiin. Koulutusohjelma tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia yhteistyöhön yritysten kanssa. TUMA-talossa Sammonkadulla sijaitsevia laboratorioita on päivitetty viime vuosina vastaamaan erityisesti levätutkimuksen ja biologisen vedenkäsittelyn tarpeisiin.

”Toivomme, että saamme esitellä päivitettyjä laboratoriotiloja mahdollisimman monille yrityksille ja yhteistyökumppaneille avoimien ovien päivässä syyskuussa. Uutta tutkimustietoa ja ajankohtaisia asioita aiheen ympärillä valotetaan tilaisuudessa järjestettävässä paneelikeskustelussa myös Mikkelin kaupungin ja yritysten näkökulmasta”, sanoo LUTin erotustekniikan osaston johtaja, tutkijaopettaja Sami Virolainen.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Yhteistyö yliopiston kanssa mahdollistaa yrityksille uusimman osaamisen hyödyntämisen sekä tutustumisen potentiaalisiin työntekijöihin jo opintojen aikana. Yhteistyömuotoja voidaan räätälöidä yritysten resursseihin ja tarpeisiin sopivaksi. Yritykset voivat tarjota pienempiä projektityöaiheita opiskelijoiden selvitettäväksi tai aiheita diplomitöihin, jotka mahdollistavat laajempien tutkimus- tai selvitystöiden tekemisen. Lisäksi yritysten toivotaan tarjoavan harjoittelupaikkoja vesiteknologian opiskelijoille.

Lisätietoja avoimien ovien iltapäivästä löytyy verkkosivustolta, ja ilmoittautumisia otetaan vastaan 6.9.2023 saakka.

Seuraava haku käynnistyy joulukuun alussa

Uusia vesiteknologian opiskelijoita otetaan Mikkeliin jälleen ensi vuonna. Hakuaika vuonna 2024 alkaviin opintoihin on 1.12.2023–17.1.2024.

Koulutusohjelman käynnistämisen Mikkelissä ovat rahoituksellaan mahdollistaneet Mikkelin kaupunki, Suur-Savon energiasäätiö, Suur-Savon Osuuspankki, Suur-Savon Osuuskauppa, Mikkelin yliopistokeskus, LähiTapiola Savo-Karjala, Operon Group Oy ja Mipro Oy.

Lue myös: