JHC Anniversary Building Challenge competitors
Julkaistu 11.1.2024
Päivitetty 11.1.2024

Philipp Grube, ERASMUS-opiskelija Saksasta, opiskelee tietojenkäsittelytieteitä ja ilmiselvästi rakastaa leipomista. Grube voitti JHC-protopajan juhlavuoden rakennushaasteen puisella taikinakoneella (Wooden Dough Machine, WDM). Hän sai 1000 euron palkinnon, jonka sponsoroi Puuteollisuus ry.

Näin Grube kuvaili taikinakonetta kilpailuesityksessään:

"Kotitekoinen taikina on herkullista, mutta sen tekeminen on aikaa vievää ja rasittaa käsiä. WDM on kätevä työkalu kaikille, jotka haluavat nauttia kotitekoisen taikinan mausta ilman fyysistä rasitusta ja sotkua. Taikinakone yhdistää perinteisen käsityön ja modernin muotoilun, ja tarjoaa toimivan ratkaisun kaikkiin taikinan valmistustarpeisiin."

Grube kertoo, että hänen intohimonsa on rakentaa, korjata ja optimoida asioita. Grube on tehnyt viime vuosina tee-se-itse-projekteja, jotka ovat opettaneet hänelle paljon uutta erilaisten materiaalien käsittelystä.

Palkintorahansa Grube aikoo käyttää 3D-tulostimeen – valmistaakseen prototyyppejä nopeasti.

Taikinakone

• on kestävästi tehty, koska 100 prosenttia koneen osista on valmistettu puusta
  • toimii lihasvoimalla, joten se on ympäristöystävällinen
  • huolehtii sekä taikinan vaivaamisesta että kaulitsemisesta
  • sisältää säädettävän välityssuhteen taikinan paksuuden hallintaan
  • tarjoaa useita ominaisuuksia, kuten suuren sekoitusastian, mittausastiat ja jauhoannostelijan
  • on varustettu ergonomisella kampikahvalla

Wooden dough machine
Philipp Gruben puinen taikinakone.

"Esimerkki kunnianhimoisesta ja luovasta puurakentamisesta"

Voittajan valitsivat LUTin työelämäprofessori Jamie Hyneman ja toiminnanjohtaja Janne Liias  Puuteollisuus ry:stä. Tuomaristo totesi, että taikinakone oli kilpailutöistä pisimmälle kehitetty, kaunis ja tyylikäs kokonaisuus, joka selvästi osoitti tarkoituksensa ja hyödyllisyytensä. Voittajakone oli suhteellisen monimutkainen, mutta esteettinen muotoiluesine, mikä tekee siitä hienon esimerkin kunnianhimoisesta ja luovasta puurakentamisesta.

"Tekijä käytti useita erilaisia tekniikoita ja eri puulajeja. Työssä käytettiin sekä massiivipuuta että vaneria. Suunnittelu tehtiin CAD:ssä, tekovaiheessa hyödynnettiin CNC-koneistusta, laserleikkausta sekä käsityökaluja. Kaiken kaikkiaan kone on erittäin hyvin suunniteltu ja toteutettu. Rakentajaa tulee kiittää siitä, että hän loi prototyypin, joka lähestyy valmiin kaupallisen tuotteen tasoa."

Tuomariston mukaan kaikki kilpailuun osallistuneet osoittivat kekseliäisyyttä, keskittymistä aiheeseen sekä ymmärsivät tavoitteen – tutkia kestävien materiaalien uusia sovellusmahdollisuuksia.

Olen suuri Pohjois-Euroopan fani. Olen jo käynyt Tanskassa ja Ruotsissa. Kalastan ja olen luonnon ystävä, joten Suomi on mahtava paikka olla. Muistan tämän ajan suurella lämmöllä – JHC-haaste oli täydellinen tapa paketoida kokemus.
Philipp Grube

Leivontakokeilut jatkuvat

Grube sanoo tehneenä leivontakokeiluja keittiössään siitä lähtien, kun hän aloitti opintonsa Hannoverissa.

"Rakastan kotitekoisen pastan ja taikinan, kuten wrap-taikinan tai pizzapohjan, valmistamista. Kun saavuin Lappeenrantaan, ostin jo toisella viikollani ison kulhon valmistaakseni tikkuleipää, pizzaa ja kanelipullia. Koska uudet ystäväni pitivät leipomuksistani, taikinaa meni useita kiloja, ja käsin vaivaaminen oli raskasta. Silloin sain idean taikinakoneesta.”

Koneen CAD-mallin (digitaalinen versio) suunnitteluun kului 80 tuntia useiden viikkojen aikana, ja fyysinen malli puusta vei 60 tuntia viikon aikana.

Seuraavaksi Grube yrittää vähentää koneen kitkaa ja puisen kierteen käyttöhammaspyörän asemoimiseksi. Taikinakone tarvitsee myös lopullisen viimeistelyn, jotta se olisi elintarviketurvallinen. Grube aikoo esitellä ja kehittää konetta palattuaan Saksaan yliopistonsa protopajassa (MakerLab Hanover in the Leibniz University).

"Totta kai käytän taikinakonetta myös kotona valmistaakseni taikinaa itselleni ja ystävilleni", hän sanoo.

Mitä tulee tuotteen kaupallistamiseen, Grube uskoo sen riippuvan kotona tehtävistä kestävyystesteistä.

"Ehkä minulle tulee uusi idea, kun seuraavan kerran syön pizzaa", hän virnistää.

Rector Juha-Matti Saksa and competition winner Philipp Grube.
LUTin rehtori Juha-Matti Saksa tapasi JHC-haasteen voittajan Philipp Gruben.

J. Hyneman Center

LUTin protopaja J. Hyneman Center (JHC) tuo yhteen opiskelijat, tutkijat ja yritykset. Tavoitteena on luoda yhdessä innovaatioita kestävää tulevaisuutta varten.