Jaakko Metsola
Myynti on nähtävä asiakkaan auttamisena ja arvon antamisena, eikä tyrkyttämisenä ja jopa arvottoman tuotteen tai palvelun tarjoamisena.
Jaakko Metsola
Tutkijatohtori

Yhdysvalloista Suomeen rantautunut tarjousten päivä Black Friday oli 26. marraskuuta – vai pitäisikö sanoa Black Weekend tai Black Week. Itsekin tarrauduin harkitsemaan mitä erilaisempia tuotteita, kuten spinning-pyörää ja varsi-imuria.

Kumpaankin hankintaan oli järkiperusteet: edellisen kohdalla kunnon ylläpitäminen ja jälkimmäisen kohdalla siivoamisen helpottuminen uuden koiran myötä. Järjellisempi järki kuitenkin voitti. Pyörä ei mahtuisi kunnolla pienehköön kotiimme ja ulkoilmapyörä löytyy jo. Nykyistä toimivaa pölynimuria jaksaa kantaa näissä neliöissä paikasta toiseen.

Kauppoja ei tullut ja luonto ehkä voitti, mutta toisenlainen kaupankäynti alkoi pääni sisällä: mikä rooli myynnillä on vastuullisemmassa kaupankäynnissä?

"Maapallon mustuminen" unohtuu

Työskentelen tutkijatohtorina LUT-yliopistossa kansainvälisen markkinoinnin yksikössä ja opetan muun muassa markkinoinnin perusteita. Myynti, erityisesti datavetoinen ja dataohjautuva, on yksi tärkeä mielenkiinnon kohde. Keskeinen viime vuosien kirkastamisen aihe myyntikirjallisuudessa on ollut se, kuinka myynti on nähtävä asiakkaan auttamisena ja arvon antamisena, eikä tyrkyttämisenä ja jopa arvottoman tuotteen tai palvelun tarjoamisena.

Alati lisääntyvä ja paremmin saatavilla oleva data niin kuluttajista kuin yrityksistä on kuin kaksiteräinen miekka. Yhtäältä se mahdollistaa myyjiä tunnistamaan potentiaalisimmat ja ratkaisua todennäköisesti tarvitsevat ja harkitsevat kohteet, mikä tekee myynnistä arvopohjaista. Toisaalta data saattaa lisätä myyntivolyymiä erityisesti kuluttajien suuntaan ja kasvattaa myös arvotonta myyntiä.

Kun digitaalinen ja automaatioon perustuva markkinointikoneisto väritetään vielä mustalla perjantailla, siinä unohtuu maapallon mustuminen. Mieleen juolahtaa, että kyllähän tuolla bannereissa esiin putkahtava ja mustan sävyt täydellisesti näyttävä 60-tuumainen televisio on tarpeellinen, vaikka viime vuonna ostettiin 55-tuumainen.

Syvällistä ja arvopohjaista myyntiä

Aina avatessani työläppärini ja kirjoittaessani salasanaa, taustalla näkyy tiivistys LUT-yliopistomme strategiasta, jonka keskiössä on "Business – Sustainable renewal of business and industry". Jos musta värittää kulutusjuhlaa, vihreä kestävä kehitys värittää yliopistoamme, joka pyrkii kaikessa toiminnassaan ja kaikissa koulutuksissaan muistuttamaan maapallomme haavoittuvuudesta.

Myös kauppatieteissä ja myynnissä pystymme tuomaan tätä esille. Myynnin tulee olla arvopohjaista: tarjotaan asiakkaalle, oli se kuluttaja tai yritys, tuotetta tai palvelua, joka täyttää tarpeen. Myynnin on hyvä olla myös syvällisemmin arvopohjaista: myynkö tuotetta tai palvelua, jonka koen sosiaalisesti, eettisesti, ekologisesti tai jollain muulla tavalla niin yksilöllisiä kuin kollektiivisia arvoja vastaavaksi?

Ei alin, vaan merkityksellinen rima

Myynnin ei tarvitse olla mustaa vaan vihreää. LUT-yliopisto ja sen LUT School of Business and Management kouluttavat tulevaisuuden liiketalouden ja myynnin osaajia, jotka eivät mene siitä, missä rima on alin, vaan siitä, missä rima on merkityksellinen.

On kuitenkin myönnettävä, että itsekin sorruin Black Friday -tarjoukseen. Ostin digimarkkinoinnin sertifikaattikoulutuksen, josta koen olevan hyötyä työssäni opettajana ja tutkijana. Olinko siis hyvä luonnolle, kun en ostanut tavaraa? Vai olinko lopulta huono luonnon kannalta, kun ostin osaamista, jolla koulutan opiskelijoita pyörittämään saalistavia markkinointikoneistoja ja lisäämään tavaran ostamista?

Ehkä tässä on mahdollisuus miettiä jonkinlaista sustainable digital marketing -konseptointia. Filosofinen pohdinta jatkuu.

Tällä palstalla LUTin asiantuntijat ja yhteistyökumppanit kommentoivat ajankohtaista teemaa tai tutkimusta.

Kirjoittaja: