LUT-yliopisto, Kaisa Pekkala, herokuva
Julkaistu 13.3.2023
Päivitetty 28.8.2023

Ilmastonmuutos, energiakriisi, vaalit ja informaatiovaikuttaminen. Yhteiskunta on monien suurten asioiden äärellä, joita kaikkia yhdistää viestinnän tarve.

”Viestintää tarvitaan luottamuksen ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen. Viestinnällä on juuri nyt valtava momentum: yhä useampi organisaatio on oivaltanut viestinnän merkityksen, ja osaajien kysyntä kasvaa”, LUT-yliopiston viestintätieteiden yliopisto-opettaja Kaisa Pekkala kertoo.

LUTin uusi viestintätieteiden koulutus vastaa kasvavaan viestintäosaajien tarpeeseen. Uudessa ohjelmassa opiskellaan vaikuttavaa viestintää kestävän maailman puolesta. Tulevaisuuden viestintäosaajilta edellytetään Pekkalan mukaan yhä enemmän myös systeemistä ajattelua.

”Viestijöiden osaamisvaatimukset kasvavat tulevaisuudessa viestintäympäristön monimutkaistuessa. On äärettömän tärkeää, että organisaatioissa on tarvittavaa viestinnän osaamista, koska muuttuva viestintäympäristö on lisännyt myös odotuksia organisaatioiden viestintää kohtaan.”

LUT-yliopisto, Kaisa Pekkala
Kyky viestiä vaikuttaa paljolti siihen, miten onnistumme muutoksissa. Ilman sitä kokonaisuus ei toimi.
Kaisa Pekkala
Viestintätieteiden yliopisto-opettaja

Kaisa Pekkala

• LUT-yliopiston viestintätieteiden yliopisto-opettaja ja tutkinto-ohjelman johtaja
  • Koulutus: kauppatieteiden tohtori (viestinnän johtaminen), kauppatieteiden maisteri (johtaminen)
  • Asuu Espoossa aviomiehensä, kahden tyttärensä sekä walesinspringerspanielin kanssa.
  • Tutkimusaiheita: digitaalinen osallisuus, sosiaalisen median merkitys työelämässä, työyhteisöviestintä, muuttuvat viestijäroolit
  • Toinen ProCom ry:n tiede- ja teoriaverkoston puheenjohtajista
  • Harrastukset: pilates, hiihto, purjehdus ja metsänhoito

Organisaatioiden viestinnän osaaja

Kaisa Pekkala tuntee organisaatioviestinnän kentän niin tutkimustyön kuin käytännön työelämäkokemuksen kautta, sillä hänellä on takanaan pitkä viestintäura merkittävissä kansainvälisissä suomalaisyrityksissä. Työ Stora Enson viestinnässä vei Pekkalan työprojekteihin myös Shanghaihin ja Lontooseen.

”Kansainvälinen työyhteisö ja ulkomailla asuminen opettivat paljon kulttuurien välisestä viestinnästä. Viestinnän suunnittelussa on kysymys paljon myös siitä, että osaa tarkastella asioita eri näkökulmista”, hän muistelee.

Stora Enson jälkeen Pekkala siirtyi Koneen palveluliiketoiminnan markkinointiviestintään, jota hän johti useiden vuosien ajan. Viimeisimpänä hän luotsasi Koneen globaalia sisäistä viestintää.

”Kulttuurin rakentaminen sekä henkilökunnan osallistaminen, innostaminen ja kannustaminen korostuvat sisäisessä viestinnässä. Olen ollut onnekas, että olen saanut työskennellä organisaatioissa, joissa viestintä on nähty strategisena toimintona ja joissa siihen on sitouduttu vahvasti.”

LUT-yliopistolle Pekkala siirtyi Jyväskylän yliopistosta, jossa hän toimi tutkijatohtorina ja yliopisto-opettajana. Väitöskirjansa hän teki someviestinnän merkityksestä ja vaikutuksista asiantuntijatyössä.

”Sosiaalinen media tekee asiantuntijuudesta näkyvää. Se on yritykselle kilpailuetu, jolle kannattaa luoda oikeat olosuhteet. Toisaalta julkisuudessa viestiminen edellyttää uudenlaista viestintäosaamista ja altistaa uudentyyppisille riskeille. Aihetta oli tutkittu todella vähän, vaikka se koskettaa globaalisti monia meistä asiantuntijatyötä tekevistä.”

Tällä hetkellä Pekkala tutkii työelämäviestintää, digitaalista osallisuutta, viestintäosaamista sekä muuttuvia viestijärooleja. Hän on erityisen kiinnostunut siitä, miten digitalisoituva viestintäympäristö muokkaa viestinnällistä käyttäytymistä.

LUTin viestintätieteilijät rakentavat kestävämpää maailmaa

Muutokset edellyttävät viestintää

Imatralta kotoisin olevan Pekkalan lapsuuden haaveammatit olivat toimittaja ja opettaja. Yksi ensimmäisistä sysäyksistä kohti viestinnän uraa oli alakouluaikana kirjoitettu mielipidekirjoitus.

”Kirjoitin isäni työpaikan henkilöstölehteen ja innostuin. Tein myös lippukuntani viestintää nuorena partiolaisena, joten kiinnostukseni juontaa juurensa jo lapsuudesta.”

Lukion jälkeen Pekkala opiskeli johtamista ja tiedotusoppia Tampereen yliopistossa. Uteliaana opiskelijana hän pääsi ensimmäisten joukossa koodaamaan nettisivuja Digital Media Lab -projektiin 2000-luvun alussa. Väitöstutkijana hän osallistui puolestaan Jyväskylän yliopiston viestinnän johtamisen koulutusohjelman perustamiseen.

Nyt Pekkala on palannut takaisin Etelä-Karjalaan rakentamaan LUT-yliopiston uutta viestintätieteiden koulutusta. Uudessa koulutuksessa, kuten myös LUT-yliopiston strategiassa, on kyse sekä vastuullisuudesta että vaikuttavuudesta.

”Viestintä on kestävän maailman rakentamisen ytimessä: sen avulla vaikutetaan, ollaan vuorovaikutuksessa, lisätään yhteistä ymmärrystä ja tehdään asioita näkyviksi. Kyky viestiä vaikuttaa paljolti siihen, miten onnistumme muutoksissa. Ilman sitä kokonaisuus ei toimi”, hän painottaa.

Viestintätieteelliset tutkimusaiheet ovat hänen mukaansa tärkeitä, jotta ymmärrämme, miten voimme toimia paremmin yhteistyössä ja miten digitalisoituva viestintäympäristömme vaikuttaa meihin ja yhteiskuntaamme.

”Tällä hetkellä teknologia kehittyy paljon nopeammin kuin mitä me ihmiset pystymme oppimaan ja omaksumaan. Viestinnän ja digitaalisen median tutkimuksella yritämme ymmärtää muutoksien vaikutuksia, jotta voimme rakentaa tulevaisuutta kestävämpään suuntaan.”