Nuori mies istuu järven rannalla auringonlaskun aikaan.
Julkaistu 9.3.2023
Päivitetty 7.3.2024

LUTin kandidaattiohjelmiin voi hakea 15.–30.3. Haussa olevat tekniikan, kauppatieteiden ja yhteiskuntatieteiden koulutukset valmistavat opiskelijoita ratkaisemaan maailman kestävyyshaasteita.

Uudessa yhteiskuntatieteiden koulutusohjelmassa on valittavana kaksi hakukohdetta: yhteiskunta- ja viestintätieteet. Molemmat koulutukset ovat dekaani Mari Kallioinen-Mänttärin mukaan ainutlaatuisia, sillä opiskelijat pääsevät perehtymään jokapäiväisen elämän kivijalkoihin eli yhteiskunnan kriittisiin järjestelmiin yhteiskuntatieteiden ja viestintätieteiden lisäksi. Lopputuloksena opiskelijoille muodostuu monitieteinen ja kokonaisvaltainen ymmärrys kestävän yhteiskunnan toiminnasta.

”LUTin yhteiskunta- ja viestintätieteet valmistavat opiskelijoita tekemään viisaita päätöksiä esimerkiksi energia- ja vesikriisin ratkaisemiseksi sekä maailmanlaajuisen ruokaturvan parantamiseksi. Opinnoissa tehdään tiivistä yhteistyötä yritysten kanssa”, Kallioinen-Mänttäri kertoo.

LUT-yliopistoon on tarjolla yhteensä 621 aloituspaikkaa. Paikoista 60 on yhteiskuntatieteiden, 160 kauppatieteiden ja 401 tekniikan kandidaatin tutkintoon johtavissa tutkinto-ohjelmissa Lappeenrannassa.

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

Tekniikalla ja kauppatieteillä ratkaisuja maailmanlaajuisiin ongelmiin

LUT tarjoaa tekniikassa kahdeksan suomenkielistä kandidaattiohjelmaa, joita ovat energiatekniikka, kemiantekniikka, konetekniikka, sähkötekniikka, tietotekniikka, tuotantotalous, ympäristötekniikka ja laskennallinen tekniikka. Ohjelmissa keskitytään maailmanlaajuisia tekoja vaativiin asioihin, kuten ilmastonmuutoksen hillitsemiseen sekä puhtaan veden, energian ja ilman saatavuuteen.

Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnossa opiskelijat hakevat suuntautumisvaihtoehtoon ensimmäisen lukuvuoden lopussa perusopintojen jälkeen. Vaihtoehtoina ovat hankintojen johtaminen, laskentatoimi, liiketoiminta-analytiikka, kansainvälinen markkinointi ja strateginen rahoitus. LUT-kauppakorkeakoulun opetuksen painopiste on vastuullinen ja kestävä liiketoiminta.

Valintakokeet järjestetään touko- ja kesäkuussa

LUT-yliopiston tekniikan ja kauppatieteiden hakukohteet ovat mukana oman alansa kansallisissa yhteisvalinnoissa, jotka kuuluvat valtakunnalliseen yhteishakuun. Yhteisvalintoihin kuuluvilla koulutuksilla on samanlaiset valintaperusteet. Todistusvalinnalla eli ylioppilastodistuksen arvosanojen perusteella täytetään 80 prosenttia tekniikan alan aloituspaikoista. Kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa todistusvalinnalla täytetään 60 prosenttia aloituspaikoista.

LUTin yhteiskunta- ja viestintätieteiden aloituspaikoista 60 prosenttia täytetään todistusvalinnalla. Valintaperusteisiin voi tutustua tarkemmin LUTin verkkosivuilla

Valintakokeeseen osallistuvat ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi todistusvalinnassa. Jos hakija tulee jo todistusvalinnassa hyväksytyksi muuhun kuin ensisijaiseen hakukohteeseensa, voi hän yhä tavoitella ensisijaisempien hakukohteidensa opiskelupaikkaa osallistumalla valintakokeeseen.

LUT-yliopiston suomenkielisiin kandidaattiohjelmiin haetaan valtakunnallisen yhteishaun kautta osoitteessa www.opintopolku.fi. Haku ensi syksynä alkaviin maisteriohjelmiin ja englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin päättyi tammikuussa. Jos kaikki haut lasketaan yhteen, LUTissa on haettavana tänä vuonna yhteensä 2 435 aloituspaikkaa.

Aloituspaikat kevään toisessa yhteishaussa

LUT-yliopistoon on tarjolla yhteensä 621 aloituspaikkaa.

• Tuotantotalous 78
  • Tietotekniikka 62