Winter image
Julkaistu 1.10.2021
Päivitetty 31.3.2022

Tällä sivulla

Professori Juha Väätänen LUT-kauppakorkeakoulusta sanoo, että LUTin kannalta REDI on uusi avaus isoon kansainväliseen pitkänajan tohtorikoulutusyhteistyöhön. Väätänen toimii LUTin päässä hankkeen johtajana.

"Tohtorikoulutus on yksi parhaista yhteistyömuodoista. Siihen kuuluvat kovatasoiset hakijat, sitoutuminen pitkäaikaiseen yhteistyöhön ja konsortiosta löytyvät uudet yhteistyöpartnerit. Saamme laadukkaita julkaisuja, uusia tohtoreita ja potentiaalisia uusia yhteistyöavauksia."

Kaikki LUTin haussa auki olevat neljä nuoremman tutkijan paikkaa ovat kauppatieteen alalta. Tohtoriopiskelijat tutkivat kiertotaloutta, digitalisaatiota, kestävää kehitystä ja kansainvälistä liiketoimintaa.

Väätäsen mukaan yrityspartnerit ovat REDI-tutkimuskonsortion erityisvahvuus ja yksi menestyksen kulmakivistä. Kaikille valittaville nuoremmille tutkijoille tarjotaankin mahdollisuus yritysyhteistyöhön.

Yritysyhteistyö tapahtuu partnerien kanssa maakohtaisesti. Suomesta ovat mukana Digital Media Finland, Miksei, RePack ja LUT INERCOM -alusta laajoine yritysverkostoineen.

Tohtoritutkinto kaksoistutkintona

Haku REDI-tohtorikoulutusohjelmaan on nyt auki.

Tohtoriopiskelijat tekevät väitöskirjan tutkimusalueeltaan. Väitöskirjan pohjalta nuoremmat tutkijat saavat tohtoritutkinnon kaksoistutkintona LUTista ja RMIT-yliopistosta. Tohtoriopiskelijoilla on kaksi ohjaajaa, toinen LUTissa ja toinen RMIT-yliopistossa.

Tohtoriopiskelijoille tarjottavat aihealueet:

• International business and sustainable management; ohjaaja professori Juha Väätänen, LUT
  • Digital business models; ohjaaja Juha Väätänen
  • Sustainable Business Management; ohjaaja professori Henri Hakala, LUT
  • Circular economy and digitalization of business; ohjaaja professori Mikko Pynnönen, LUT

Tohtoriopintojen toinen vuosi tapahtuu ulkomaanvaihdossa Australiassa. Kaikki opiskelijat ja ohjaajat tapaavat aina kerran vuodessa viiden päivän tutkimusseminaarissa.

Kolmas kerta toden sanoi

LUTin nyt saama REDI-pääsylippu on sitkeän työn tulos.

"Kyseessä on vuosittain toistuva erittäin kilpailtu EU-haku. Hakemuksista hyväksytään noin 10–15 prosenttia. LUT oli mukana haussa kolme kertaa osana tutkimusyhteisöä ja nyt kolmantena vuonna tuli vihdoin rahoitus. REDI-konsortio oli koko syksyn 2020 hakukierroksen paras hakemus. Pitkäjänteisyys kannattaa", Väätänen toteaa.

Väätäsellä on suuret odotukset tuotteliaasta pitkän tähtäimen yhteistyöstä hyvien yliopistojen, lahjakkaiden opiskelijoiden ja erittäin pätevien ohjaajien kanssa.

"Kyseessä on ainutlaatuinen mahdollisuus laadukkaaseen kansainväliseen tutkimusyhteistyöhön. Jokainen tohtoriopiskelijan paikka on tiukassa kansainvälisessä kilpailussa ja hakijoita tulee olemaan paljon. Tässä on tilaisuus saada meille todella kovatasoisia tohtoriopiskelijoita."

REDI-tohtorikoulutusohjelma rahoitetaan EU:n Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA) COFUND Grants -ohjelmasta.

Mistä on kyse?

• RMIT = Royal Melbourne Institute of Technology. Maailmanlaajuinen design-, teknologia- ja yritysyliopisto, jossa on yli 84 000 opiskelijaa ja 10 000 opettajaa ja henkilökunnan jäsentä.
  • RMIT Europe = RMIT-yliopiston keskus Euroopassa. RMIT Europe johtaa useita tutkimushankkeita, joista yksi on REDI = European Doctoral Innovators.
  • REDI on 24 akateemisen kumppanin verkosto 11 maassa. Suomesta mukana on LUTin ohella Aalto-yliopisto, ja LUT-kauppakorkeakoulu tarjoaa ainoana Suomessa kauppatieteiden paikkoja.
  • REDI tarjoaa 41 työpaikkaa tohtoreille monilla eri tieteenaloilla liiketoiminnasta taiteeseen. Tavoitteena on parantaa merkittävästi Euroopan ja Australian välisiä tutkimusyhteyksiä.
  • REDI-budjetti on suuruudeltaan 8 895 360 euroa.