Spring image
Julkaistu 4.4.2024
Päivitetty 5.4.2024

Vuosi 2023 oli LUTille hyvä niin akateemisesti kuin taloudellisestikin.

“Tutkimuksen ja koulutuksen tulokset pysyivät edellisvuoden hyvällä tasolla. Lisäksi ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden määrä kasvoi reippaasti ja entistä useampi opiskelijamme valmistui tavoiteajassa”, LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa kertoo.

Vuoden aikana tohtoriksi väitteli 57 asiantuntijaa (v. 2022:59) ja 933 opiskelijaa suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon (v. 2022:783). Tavoiteajassa valmistui 49,8 prosenttia opiskelijoista (v. 2022: 46,8 %). Julkaisufoorumin (tasot 2 ja 3) julkaisuja tehtiin 469 kappaletta (v. 2022: 478).

Saksan mukaan vuosi 2023 muistetaan merkittävistä uusista avauksista Lappeenrannassa, Lahdessa sekä kansainvälisesti. Yhteiskunta- ja viestintätieteiden kandidaattiohjelmat olivat haussa ensimmäistä kertaa, ja syksyllä Lappeenrannan kampuksella aloittivat ensimmäiset opiskelijat.

LUT perusti myös kaksi uutta professuuria yhteistyössä yritysten kanssa: Lappeenrantaan sijoittui sähkötekniikan ja Lahteen kestävän mekatroniikan professuuri. Lisäksi Lahteen avattiin sähköisen liikenteen tutkimuskeskus (EMRC – Electric Mobility Research Center) yhteistyössä Kempowerin kanssa.

“Kun kaupungit, yritykset ja tutkijat lyövät voimansa yhteen, voidaan saada aikaan todella upeita asioita. Kampuskaupungeissamme kehitetään kestäviä ratkaisuja koko maailman tarpeisiin. Samalla luodaan entistä monipuolisempaa yhteistyötä yliopiston ja elinkeinoelämän välille,” Saksa sanoo.

Myös kansainvälinen yhteistyö otti merkittäviä harppauksia, kun EULiST-allianssi sai nelivuotisen rahoituksen Euroopan komissiolta. Sen ansiosta LUT ja yhdeksän muuta eurooppalaista yliopistoa aloittivat uuden eurooppalaisen yliopiston perustamisen syksyllä 2023. Lisäksi vuoden aikana järjestettiin mittava määrä kansainvälisiä konferensseja ja muita tapahtumia.

“Jos maailman viheliäisiä ongelmia halutaan aidosti ratkaista, pitää katsoa Suomen rajojen ulkopuolelle. EULiST tarjoaa opiskelijoillemme ja koko henkilökunnallemme entistäkin paremmat menestymisen ja yhteistyön mahdollisuudet.”

Tilaa Curious People -uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeemme saat sähköpostiisi noin 1–2 kertaa kuukaudessa luettavaa tutkimuksestamme puhtaaseen energiaan, ilmaan ja veteen sekä kestävään liiketoimintaan liittyen.

LUT menestyi kansainvälisissä rankingeissa ja kansallisissa mainekyselyissä

LUT-yliopiston menestys kansainvälisissä rankingeissa jatkui, vaikka vertailuun osallistuu vuosi vuodelta enemmän yliopistoja.

LUT oli 300 parhaan yliopiston joukossa Times Higher Education (THE) World University Rankings 2024 -vertailussa. Kansallisesti LUT saavutti jaetun kolmannen sijan Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston jälkeen. Tieteenalakohtaisessa vertailussa LUTin kauppatieteet sijoittuvat maailman 150 parhaan, fysikaaliset tieteet 200 parhaan ja insinööritieteet 300 parhaan yliopiston joukkoon. Lisäksi LUT-kauppakorkeakoulu on vertailun mukaan maailman toiseksi paras kauppakorkeakoulu tutkimuksen laadussa.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisissa toimissa LUT sijoittui maailman 200 parhaan yliopiston joukkoon (THE 2023 Impact Ranking) ja oli listauksessa paras suomalainen yliopisto. Kestävässä kulutuksessa ja tuotannossa LUT ylsi sijalle 15 ja ilmastotoimissa sijalle 26 maailman parhaiden yliopistojen joukossa. Lisäksi LUT sijoittui QS World University Ranking -yliopistovertailussa sijalle 351.

LUT menestyi myös kansallisissa mainekyselyissä. Esimerkiksi T-Median Luottamus&Maine 2023 -tutkimuksen mukaan LUT on Suomen hyvämaineisin yliopisto. Lisäksi vuoden 2022 kandipalautekyselyn tulokset osoittavat, että LUT-yliopistossa on myös Suomen tyytyväisimmät yliopisto-opiskelijat.

Talouden tasapaino säilyi – tulos oli odotettua parempi

LUTin vuosi 2023 alkoi plussalla, ja talous päätyi odotettua parempaan tulokseen. Myös liikevaihtoa onnistuttiin kasvattamaan lähes 12 miljoonalla eurolla.

Yliopisto onnistui myös täydentävän rahoituksen hankkimisessa ja saavutti 118,7 miljoonan euron liikevaihdon. Siitä opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoituksen osuus oli 60,8 miljoonaa euroa ja täydentävän rahoituksen 58,0 miljoonaa euroa.

LUT-yliopiston operatiivinen tulos oli tuottojen ja kulujen jälkeen 0,8 miljoonaa euroa voitollinen. Ennen sijoitussalkun markkinahintaan arvostamista yliopiston tulos oli 4,6 miljoonaa euroa voitolla, mikä oli 1,5 miljoonaa euroa suunniteltua parempi tulos.

Sijoitusmarkkinoiden noususuunnasta johtuva sijoitussalkun laskennallinen markkinahintaan arvostaminen paransi tulosta 8,8 miljoonalla eurolla. Tilikauden kokonaistulos oli voitolla 13,4 miljoonaa euroa.

Lue myös: